۱۳۸۸ شهریور ۸, یکشنبه

10 نگرش که مانع پیشرفت درکسب وکارتان می‌شود


1- اگر در کاری شکست بخورید، بازنده هستید.

این اتفاق ممکن است در تمام طول دوران تحصیلی و یا دوران شغلی برای ما اتفاق بیفتد. همه انتظار دارند که ما همیشه برنده، برنده، و برنده باشیم. شما باید این عقیده را در ذهن خود پرورش دهید که اگر چیزی را امتحان کردید، و در آن شکست خوردید، باید آنقدر آنرا تکرار کنید تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کرده و پیروز شوید. اگر شما معتقد باشید که اگر در کاری شکست خوردید، آنوقت بازنده هستید پس باید بدانید که با این تفکر تمام مردم دنیا بازنده محسوب می‌شوند. با یک چنین اعتقادی فقط خودتان را از صحنه پیشرفت دور نگه می‌دارید. یک ایده نوین را جایگزین این تفکر غلط کنید.


2- اگر اجباری به تغییر نیست چرا تغییر کنیم؟

منظور من این نیست که به خاطر اصل تغییر و تحول در زندگی خود تغییر ایجاد کنید. بلکه نظر من این است که افراد باید با پیشرفت تکنولوژی خودشان را وفق داده از نوآوری‌ها بهره بیشتری در کارهای خود ببرند. ما باید تغییر کنیم تا بتوانیم در زندگی به جلو پیش برویم. تا آنجایی که می‌توانید از افرادی که به سکون تما یل دارند و از تغییر و تحول خوششان نمی آید پرهیز کنید. اگر متوجه تغییری می‌شوید که می‌تواند در زندگی شما پیشرفت ایجاد کنید حتماً آن را امتحان کنید.

3- تو به اندازه کافی مهارت نداری که از پس آن بربیایی!

هیچ کس در زندگی از همان ابتدا به اندازه کافی در کاری مهارت بالا نداشته و همه بالاخره از یک جایی کار خود را شروع کردند. اگر تصمیم دارید کاری را انجام دهید، پس از همین حالا شروع کنید، به این دلیل که خیلی چیزها را در مورد آن مطلب نمی دانید، به خود استرس ندهید. حتماً نباید مدرک دانشگاهی داشته باشید تا بتوانید از عهده کاری بر بیایید. باید آنقدر تلاش کنید تا به هدف خود برسید. منابع دیگری بجز دانشگاه هم هستند که می‌توانند اطلاعات مفیدی را در زمینه‌های مختلف در اختیار شما قرار دهند. فقط باید راه و روش مناسب را پیدا کنید. اگر کارهایتان را به درستی انجام دهید و از راه درست وارد شوید و ارزش‌های خود را دست کم نگیرید، به راحتی دیگران متوجه توانایی‌های شما خواهند شد.

4- برای شروع کاری تازه خیلی دیر شده!؟

شاید روزی برسد که میانگین سن انسان‌ها به 100 سال نیز افزایش پیدا کند. این بدان معناست که هیچ وقت برای شروع کار تازه ای دیر نمی شود. شروع یک کار یا معامله تازه، راه مناسبی است که ذهن خود را فعال نگه دارید. همچنین این کار می‌تواند اشتیاق لازم برای انجام سایر کارها را نیز در اختیار شما قرار دهد. به هر حال هر کسی در یک سنی از دنیا می‌رود، اگر بخواهید منتظر روز مرگ خود بنشینید، آنوقت به هچ کاری نمی رسید، پس فقط هر کار تازه ای را امتحان کنید، اینطوری از زندگی لذت بیشتری خواهید برد.

5- پذیرش جبر مطلق

این شما هستید که زند گی خود را کنترل می‌کنید و هیچ کس دیگری نمی تواند این کار را بدون خواست و اراده شما انجام دهد. خداوند در درون شما نهفته است و نیروهای درونی شما را تقویت می‌کند. زمانی که نماز می‌خوانید، نه تنها شکر خداوند را به جا می‌آورید، بلکه خودتان را به یک زندگی بهتر ترغیب می‌کنید. زمانیکه از او طلب بخشش می‌کنید، از خودتان بخشش می‌خواهید. هیچ کس در جهان هستی نمی تواند واکنش‌های شما را کنترل کند. هیچ گاه اجازه ندهید یک چنین ایده ای به ذهن شما خطور کند. نباید به هیچ چیز و هیچ کس اجازه دهید که کنترل زندگی تان را به عهده بگیرند. برای خودتان زندگی کنید و به دیگران هم کمک کند که این کار را انجام دهند.

6- قدر و لیاقت شما محدود نیست

این حقیقت که شما زنده هستید و زندگی می‌کنید، باعث می‌شود که از شما یک انسان منحصر بفرد بسازد. اگر می‌خواهید در تمام مراحل زندگی از دیگران برتر باشید باید برای آن زحمت بکشید و تلاش کنید. همه افراد دارای استعدادها و توانایی‌هایی هستند که خودشان هم از آنها خبر ندارند. همه چیز را امتحان کنید تا بالاخره چیزی را که به آن علاقه دارید پیدا کنید. من به شدت اعتقاد به تغییر و تحول دارم. حتماً لازم نیست که در تمام طول عمر خود تنها یک کار را تکرار کنید. شیوه زندگی کردن خود را آنقدر تغییر دهید تا اینکه به راهی برسید که از صمیم قلب آنرا دوست می‌دارید.

7- جهان اطراف ما تغییر نمی کند.

دنیا از شما تشکیل شده. هر فردی که بر روی این کره خاکی زندگی می‌کند، یک دنیای متفاوت در ذهن خود دارد. تو دنیا را همانند من نمی بینی و من هم دنیا را مانند تو و خیلی از افراد دیگر نمی بینم. بنابراین همه چیز در دنیا به شما بستگی دارد. حالا به من بگویید: برای تغییر دنیای خود قصد دارید چه کاری انجام دهید؟

8- هیچ کس مرا قبول ندارد!

من به شما اطمینان دارم اما نظر من هیچ ارزشی ندارد، نظر هیچ کس مهم نیست؛ شما خودتان هستید که باید به خود اعتماد کنید. به محض اینکه به خودتان ایمان پیدا کردید دیگران هم به شما اعتماد پیدا می‌کنند، اما سعی کنید خودتان را به نظریات دیگران وابسته نکنید.

9- من هیچ وقت نمی‌توانم خیلی پولدار شوم

من این جمله را بارها و بارها از زبان دیگران شنیده‌ام. ذهن ما همان قدر پول در می‌آورد که انتظارش را دارد. اگر من دائماً به خودم بگویم: "هیچ راهی وجود ندارد که من بتوانم میلیونی پول در بیاورم" ذهنم دیگر دنبال راه‌های نمی گردد که از طریق آن بتوانم میلیون‌ها تومان پول بدست آورم. اصلاً مهم نیست که افکار شما تا چه حد بلند پروازانه باشد حتی اگر به نتیچه هم نرسید حداقل یک ایده جدید را خلق کرده‌اید.

10- هیچ کاری در این مورد از دستم بر نمی‌آید

ناآگاهانه است! شما می‌توانید جنبه‌های مختلف زندگی خود را تغییر دهید. برخی از افراد نمی توانند یک چنین نگرشی را در ذهن خود ایجاد کنید و این مسئله واقعاً شرم آور است. زندگی ممکن است دشواری‌های بسیار زیادی را داشته باشد و تصمیم گیری هم دل و جرات زیادی می‌خواهد، اما شما توانایی تغییر همه چیز را دارید. بدانید که از زندگی خود چه می‌خواهید، ببینید چه مراحلی را باید طی کنید و بعد هم همه چیز را تغییر دهید.

tafahomnews.com

16راه برای تبدیل شدن به یك فرد بالغ و كامل


شما از نظر ظاهری به عنوان یک فرد بالغ شناخته می‌شوید، اما تا زمانی که از نظر عاطفی و ذهنی به بلوغ نرسید، نمی توانید نام یک شخص کامل را بر روی خود بگذارید.

شما از نظر ظاهری به عنوان یک فرد بالغ شناخته می‌شوید، اما تا زمانی که از نظر عاطفی و ذهنی به بلوغ نرسید، نمی توانید نام یک شخص کامل را بر روی خود بگذارید. مگر اینکه بخواهید با یک کودک ازدواج کنید (که در این حالت "کمال" بالاجبار به شما تزریق می‌شود) در این حالت وقت کافی دارید که در حین رابطه رشد کرده و بزرگ شوید.

روش‌های زیر به شما کمک می‌کند که راه رسیدن به کمال را آسانتر طی کنید.

فاکتورهای اجتماعی

1- مسئولیت پذیری

اساس شخصیت و درستی، مسئولیت پذیری می‌باشد. بدون هیچ عذر و بهانه ای یاد بگیرید که مسئولیت کارهایی را که انجام می‌دهید به عهده بگیرید. همانطور که تحسین و تمجید را قبول می‌کنید باید گله و شکایت را نیز بپذیرید. برای پی آمد تصمیم‌های خود آماده باشید و سعی کنید تصمیمات درستی اتخاذ کنید، چرا که قبول مسئولیت کار دشواری است. به عنوان مثال می‌توانید کارهایی را که به طور بالقوه خطرناک هستند، مثل: رانندگی بیشتر از سرعت مجاز و یا رانندگی بعد از مصرف الکل را انجام ندهید.

2- احساسات خود را کنترل کنید

عدم توانایی در کنترل احساس می‌تواند هم در زندگی فردی و هم در زندگی اجتماعی لطمات جبران ناپذیری را به شما وارد آورد. نباید به طور کلی احساستان را بکشید بلکه باید آنها را از طریق یکسری رفتار و گفتار موجه بروز دهید. به عنوان نمونه اگر کسی از زور عصبانیت دست خود را بر روی شما بلند کند، نباید سریعا عکس العمل مشابهی انجام دهید. اگر بتوانید همچنان خونسردی خود را حفظ کنید همه شما را به عنوان "آدم خوبه" داستان می‌شناسند.

3- بخشنده باشید

موفقیت شما به کمک‌هایی بستگی دارد که در میان راه از دیگران دریافت می‌کنید. بدون هیچ چشم داشتی به دیگران کمک کنید. اگر توان مالی شما اجازه می‌دهد میتوانید هزینه ای را نیز به خیریه‌ها و سایر موسسات این چنینی اختصاص دهید. اگر دست شما از نظر مالی باز نیست می‌توانید از وقت خود استفاده کرده و به آموزش بچه‌های بی سرپرست بپردازید.

4- وقت خود را با خانواده و دوستان بگذرانید

صله رحم را از یاد نبرید. اگر نمی توانید همیشه به دیدنشان بروید، حداقل ارتباط تلفنی را قطع نکنید. این امر برای دوستانتان نیز صدق می‌کند. اگر سرتان خیلی شلوغ است، سعی کنید حداقل آخر هفته را با آنها بگذرانید. می‌توانید یک نوشیدنی با هم میل کنید و یا یک دست بیلیارد بازی کنید. همیشه به خاطر داشته باشید که شما قبل از اینکه با خانمتان آشنا بشوید، دوستان و خانواده در زندگی شما وجود داشتند.

خود را بشناسید

5- ضعف‌های شخصیتی خود را از بین ببرید

هر کدام از ما عیب و ایراداتی در شخصیت خود دارد.ذبه نظرات دوستان و اقوام در مورد صفات اخلاقی خودتان گوش کنید. ضعف‌های خود را به تدریج از بین ببرید و نقاط قوت خود را تقویت کنید. به عنوان مثال اگر در زمینه کاری با مشکل مواجه هستید سعی کنید هر روز بیش از روز قبل بر روی مسائل کاری تمرکز کنید.

6- متوجه رفتار خود باشید

رفتار و گفتار شما در قبال دیگران تعیین کننده برخورد آنها درقبال شما می‌باشد. شما یک تابلوی تبلیغاتی متحرک هستید که توجه همه را به خود جلب می‌کنید، پس بهتر است اخلاق خوب خود را به نمایش بگذارید. اگر این کار را نکنید مردم از شما خوششان نمی آید، شما را استخدام نمی کنند و با شما قرار ملاقات نمی گذارند. کارهای خوبی را که از والدین خود در کودکی اموخته اید در زندگی نیز به اجرا در آورید.

7- کار خودتان را انجام دهید

کاری که تصور می‌کنید برایتان مناسب است انجام دهید نه کاری که دیگران فکر میکنند انجام آن برایتان لازم است. به عبارت دیگر در پی رسیدن به خوشی و سعادت باشید. هیچ گاه خودتان را با کسی مقایسه نکنید، به ویژه در مورد مسائل مالی برای اینکه ممکن است احساس نارضایتی کنید. کارهایی که همیشه آرزوی انجام دادن آنها را داشته اید اما هیچ وقت انجام نداده اید را شروع کنید.

8- درستکار باشید

یک فرد درستکار همیشه برای اصول اخلاقی ارزش بیشتری نسبت به لذات و سودهای شخصی قائل است. کارمندان، همکاران، و خانم‌ها برای افراد درستکار ارزش بسیار زیادی قائل هستند. روی حرف خود بایستید و کاری را که فکر می‌کنید درست است، انجام دهید.

دیدگاه خود را مشخص کنید

9- با اهدافتان روبرو شوید

افراد موفق از روسای شرکتها گرفته تا ورزشکاران همه و همه دارای یک عادت ویژه هستند: هدفمندی و تلاش برای رسیدن به مقصود. بدون داشتن هدف و نقشه مناسب برای رسیدن به آن زندگی شما عادی شده و شادی و موفقیت ناچیزی را میتوانید به دست آورید. برای خود اهداف روزانه، هفتگی، و ماهیانه تعیین کنید، سپس راه مناسب برای هر یک را طرح ریزی کنید و تمام تلاش خود را برای رسیدن به آن به کار بندید و از آن به عنوان راهی برای رسیدن به آرزوهای نهایی خود بهره بگیرید

10- عادات بد خود را ترک کنید

هر یک از ما به طور متفاوت دارای عادات بدی هستیم. دیر یا زود پی آمدهای منفی آن متوجه ما خواهند شد. با خودتان عهد ببندید که رفتار بد خود را کاهش داده و یا به طور کلی از میان می‌برید. به عنوان نمونه یکی از عادات بد خود مثل قسم دروغ خوردن و یا تاخیر داشتن را انتخاب کنید و بعد به دوستان و خانواده خود بگویید که می‌خواهید چنین عادتی را برای همیشه از زندگی خود بیرون کنید. اگر آنها به عنوان یک مراقب در کنار شما باشند تمایل شما نسبت به انجام این کار افزایش پیدا خواهد کرد.

11- روحیه جوان و شاداب داشته باشید

به خاطر داشته باشید که سن شما به آن اندازه ای است که خودتان می‌خواهید. یک شیوه شاداب و جوان پسند را در زندگی پیش بگیرید تا بدن و ذهن شما همواره به تحرک واداشته شوند. در حالی که خودتان احساس جوانی می‌کنید پس چه اشکالی وجود دارد که با یک خانم یا آقای جوان هم نامزد کنید؟

12- از موقعیت‌های خود استفاده کنید

فرصت‌های بیشماری در زندگی هر فردی وجود دارد، اما سود بردن از آنها کار ساده ای نبوده و دارای ریسک بالایی می‌باشد. اما باید توجه داشته باشید که هیچ کار بزرگی بی خطر نمی باشد. چه این موقعیت را داشته باشید که برای خودتان شغلی راه بیندازید، چه با دختر خانمی یا آقا پسری که به هیچ وجه در سطح شما نیست، قرار ملاقات بگذارید، به خودتان مطمئن باشید و تا تنور داغ است نان را بچسبانید. کاری نکنید که بعدا موجبات پشیمانی شما را فراهم آورد.

13- تمرین بردباری

صبر و پافشاری شما را به سمت کامیابی و موفقیت رهنمون می‌سازند. بیشتر انسان‌های بزرگ بیشتر از اینکه موفق شده باشند در زندگی خود با شکست مواجه میشدند. زمانی که بی حوصله می‌شوید باید یاد بگیرید که خونسری خود را حفظ کرده و آرام باشید. برای اینکه قدری شکیبایی خود را تقویت کنید می‌توانید پرستاری کودک یکی از دوستان و یا آشنایان خود را برای مدت زمان کوتاهی به عهده بگیرید.

یک مرد همه جانبه

14- علایق خود را متنوع سازید

یک سرگرمی جدید برای خودتان پیدا کنید تا افق‌های جدید را بر روی خود باز کنید. با یاد گیری ورزش‌ها و مهارت‌های جدید خود را به چالش وادار کنید. یکی از کارهایی که می‌توانید در این خصوص انجام دهید، یادگیری یک زبان جدید می‌باشد. زمانی این کار با موفقیت انجام شد؛ به عنوان پاداش، سفر تفریحی به کشوری که زبان آنرا یاد گرفته‌اید را به خودتان هدیه دهید تا پیشرفت خود را محک بزنید.

15- ساعات مطالعه خود را بیشتر کنید

مطالعه یکی از راه‌های مناسب برای افزایش اطلاعات و دایره لغات شما می‌باشد. روزی یک ساعت هم که شده تلویزیون را خاموش کرده و در عوض شروع به خواند یک کتاب کنید. بیشتر سعی کنید کتاب‌های الهامی در مورد ارتقای شخصیتی و یا زمینه شغلی دلخواهتان را مطالعه کنید. حتی می‌توانید کتاب‌های سرگرم کننده را به صورت تفریحی مطالعه کنید.

16- ورزش کنید

ورزش یکی از راههایی است که از شما فرد سالم تر و جوان تری می‌سازد. آنقدر که کار شما ارزش دارد مدت زمانی که مشغول به انجام آن هستید مهم نیست. با خودتان تعهد کنید که در برنامه روزانه خود مقداری فعالیت فیزیکی بگنجانید.

tafahomnews.com

مهارتهایی برای احترام به همسر


برای آنكه به همسر خود احترام بگذاریم نخست باید روحیات و خواسته های او را در نظر بگیریم . دنیای او را درك كنیم و بفهمیم كدام رفتار ما را نماد احترام می شمرد . در اینجا به انتخاب شیوه های متفاوت برای ابراز احترام همسر ان به یكدیگر اشاره میكنم :

دنیای مردان استدلالی و دنیای زنان احساسی است . راز صمیمیت میان این دو درك یكدیگر است .بنابراین پذیرش دنیای متفاوت همسران روشی برای احترام به یكدیگر است .

مردان در هنگام سختی و فشار دوست دارند به درون خود بروند و مشكلات را در عالم ذهن خود حل كنند اما زنان وقتی دچار مشكل میشوند دوست دارند حرف بزنند .آنان در واقع با حرف زدن صمیمی میشوند و بعد زنانه خود را تقویت میكنند پس فرصت به انان برای حرف زدن نمود احترانم به انان است .
زنان در هنگام گرفتاری دوست دارند علاوه بر حرف زدن شنونده فعال داشته باشند .مردان نیز دوست دارند كسی خلوت انها را بهم نزند . گوش كردن به سخن زنان و راحت گذاردن مردان در خلوتگاه ذهنی شان احترام متقابل به شمار می اید .
زنان بخاطر برخورداری از دنیای احساسی شدید به خود حق می دهند كه در مواردی اظهار ناراحتی كنند مردان باید این حالت برخاسته از طبیعت آنان را تحمل كنند .این یكی از رازهای صمیمیت است . هر از گاهی به انان بگویید :طبیعی است كه شما از این موضوع ناراحت باشید .
وقتی زنان مشكلات خود را مطرح میكنند نه برای این است كه مشكل را حل كنند بلكه میخواهند بگویند كه گفته باشند مردان در این هنگام نباید مطابق دنیای خود راه حل ارائه دهند باید ده دقیقه سكوت كنند و گوش دهند و با گفتن عبارات كوتاهی او را به حرف زدن تشویق كنند .

مردان وقتی از سر كار می آیند دوست دارند سردی كار با گرمی عاطفه همسران پایان یابد .زنان باید انها را تحویل بگیرند و اگر دیدند كه مرد به دنیای ذهنی خود فرو رفته مدت كوتاهی به او كاری نداشته باشند . سپس با زمینه سازی او را به صحبت وادارند .بنابراین زمینه سازی برای برای تغییر موقعیت یكی از نمادهای احترام به همسر تلقی میشود

مردان نمیتوانند در یك زمان هم حرف بزنند هم احساس كنند و هم بیندیشند ولی زنان میتوانند .به همبن جهت اگر زنی را به حرف زدن واداری .علاوه بر حرف زدن احساس صمیمیت میكند و همزمان فكر میكند احترام به زنان فرصت سخن گفتن برای تحقق احساس و فكر است ولی مردان چون نیازمند اعتماد _پذیرش قدردانی_تحسین تایید و تشویق هستند چنانچه خانمها به گونه ای رفتار كنند كه انان احساس كنند كه همسرانشان به انها اعتماد دارند انها را می پذیرند در كارهای كوچك نیز از انان تشكر میكنند و انان را مورد تشویق و ترغیب قرار می دهند و احساس میكنند كه محترم واقع شده اند .

مردان به دنبال ازادی و استقلال هستند همسران انها نباید با حربه هایی كه در زندگی زناشویی در اختیار دارند مردان را زیر سلطه خود دراورند و انان را به مهره ای بی خاصیت در مدیریت و تدبیر منزل تبدیل كنند بنابرای احترام به انها در دادن حق تصمیم گیری و نظارت به نان تحقق می یابد .

مردان و زنان گاهی با فاصله گرفتن موقت از همدیگر به روابط مرده خود شوك وارد میكنند . و انرا حیات تازه می بخشند به جاست كه گاهی دوریهای یكدیگر را تحمل كنید تا قدر نزدیكی را بدانید .
زنان گاهی از بیان احساسات خود گریزانند .هنگامی كه محرم رازی بیابند احساسات خود را بروز میدهند شما همان محرم راز باشید و اجازه دهید تا همسرتان به هر گونه ای كه می پسندد ابراز احساسات كند . او ممكن است گاهی خندان و گاهی گریان باشد درك او احترام به اوست كاری كنید كه او احساس كند آنگونه كه هست مورد لطف و توجه شماست وشما نمی توانید بدون او زندگی كنید وقتی این احساس در او بوجود اید شما را محرم راز میداند و اینگونه میفهمد كه مورد احترام شماست .

:e4persian.com

۱۳۸۸ شهریور ۶, جمعه

چه زمانی عرق كردن یك مشكل برای سلامتی می‌شود


عرق ریجتن راهی برای خنك شدن است، اما در زمان‌های نشانه‌هایی دارد كه باید در مورد آن به پزشك مراجعه كنید.

عرق ریجتن راهی برای خنك شدن است، اما در زمان‌های نشانه‌هایی دارد كه باید در مورد آن به پزشك مراجعه كنید.

عرق كردن بیش از حد بعد از شروع داروی جدید
این مورد یكی از رایج ترین اثرات جانبی برخی دارو‌ها از قبیل داروی ضد افسردگی و برخی دارو‌های قلب ، و معمولا باعث ایجاد خطر نمی‌شود.

عرق كردن در شب
به طور طبیعی مردم در شب كمتر عرق می‌كنند، بعضی از هورمون‌های درونی بدن تنظیم كننده ی این عمل هستند. از عواملی كه تعرق را در شب افزایش می‌دهد بیماری‌هایی مثل سل، ‌تورم دریچه ی قلب و بعضی سرطان‌ها است.

عرق به خاطر هیجان زیاد
ابن می‌تواند نشانه ای از عفونت خطرناك، بی نظمی در كار كرد غده ی تیروئید و یا آنفلانزا باشد.

عرق كردن بی تناسب
این نوع عرق كردن به صورت نرمال و طبیعی نیست و به صورت كاملا محسوس یك طرف بیشتر از طرف دیگر عرق می‌كند. این می‌تواند می‌تواند نشانه ای از سفت شدگی بافت‌ها با شد و باید چك شود

سیمرغ

۱۳۸۸ شهریور ۳, سه‌شنبه

بهداشت روان خود را جدي بگيريد


امروزه به كرات شاهد هشدارها و توصيه‌هايي چه در مطبوعات و چه در رسانه‌هاي صوتي و تصويري هستيم كه ما را به حفظ سلامت در زمينه‌هاي گوناگون تشويق مي‌كنند.

چه بخوريم و چه نخوريم، چه ماده‌اي سرطان‌زا است، چه ماده‌اي از مبتلا شدن به سرطان جلوگيري مي‌كند.

مهم‌تر اينكه يك بررسي سازمان جهاني بهداشت اعلام مي‌كند كه تا سال 2020 ميلادي، 70 درصد مرگ‌و‌مير جوانان در كشورهاي جهان سوم، از جمله ايران به سه دليل، مصرف دخانيات، چاقي و فشارهاي عصبي خواهد بود.

احتمالا شما هم از اينكه مدام در مورد يك موضوع بشنويد و بخوانيد خسته مي‌شويد اما نمي‌شود از تكرار برخي از موضوعات چشم‌پوشي كرد، دلايل آن هم كاملا مشخص است؛
جدي گرفتن توصيه‌ها و هشدارها موجب حفظ سلامت و بهداشت روان مي‌شود و مساوي است با سلامت انسان كه مهم‌ترين دارايي آدمي در طول دوران زندگي است.

هرچند كه هشدار درباره حفظ سلامت در زمينه‌هاي گوناگون زياد است اما كمتر كسي درباره مراقبت از روان، هشدار مي‌دهد يا توصيه مي‌كند؛ كسي نمي‌گويد مراقب روان خود باش!

افراد به محض اينكه با هم روبه‌رو مي‌شوند اگر طرف چاق باشد به او گفته مي‌شود، اما كسي نمي‌گويد تو چه روان خوبي داري. آيا روان انسان نيز احتياج به بهداشت و تغذيه دارد؟ چگونه روان خود را از آسيب‌ها محفوظ بداريم؟

حضرت امام هادي(ع) در آموزه‌اي بسيار شريف و عميق در باره بهداشت روان چنين مي‌فرمايد‌:
كسي كه خويشتن را ناچيز و خوار مي‌يابد و در باطن نسبت به‌خود احساس پستي و حقارت دارد، در نهايت موجودي شرير و آسيب‌رسان خواهد بود و كسي از شر و آسيب او ايمن نخواهد بود.

براساس اين آموزه روانشناختي انساني كه روح و روان سالمي ندارد نه تنها به‌خود آسيب مي‌رساند كه افراد ديگر را نيز در معرض زيان و آسيب‌هاي خود قرار مي‌دهد.

تعريف بهداشت رواني

در علم روانشناسي به شخصي كه بتواند با محيط خود يعني با اعضاي خانواده، همسايه‌ها، همكاران و به‌طور كلي با اجتماع به خوبي سازگار شود انساني با بهداشت رواني بهنجار اطلاق مي‌شود.

امام هادي مي‌فرمايد: انساني كه به موقع تعادل خود را باز مي‌يابد، در موقعيت‌هاي سخت و دشوار انعطاف‌پذير است و كاركردي خوشايند و مؤثر با ديگران دارد و چنين فردي موجودي با بهداشت روان مثبت معرفي مي‌شود.

دكتر حسين آزاد، در كتاب آسيب‌شناسي رواني مي‌نويسد: افرادي كه نمي‌توانند تعارض‌هاي خود را با دنياي درون و بيرون حل كنند و در مقابل ناكامي‌هاي اجتناب‌ناپذير زندگي مقاومت ندارند و با محيط به شيوه‌هاي نامناسب و ناسازگارانه برخورد مي‌كنند از نظر رواني بيمار هستند؛ درست مثل كسي كه جسم بيماري دارد و به پزشك مراجعه مي‌كند ولي براي روان بيمار خود چاره‌اي نمي‌انديشد،اساسا ناراحتي رواني خود را جدي نمي‌گيرد و از بهداشت روان چيزي نمي‌داند.

عوامل مؤثر در بهداشت رواني

به‌طور كلي، عواملي كه انسان را به فعاليت وامي‌دارند دو گروه‌اند‌: عوامل بيروني و عوامل دروني.

عوامل بيروني به اعتقاد روانشناسان آن عواملي هستند كه در خارج از جسم ما وجود دارند، نظير نور، صدا، سرما، گرما و آلودگي هوا و... . تاثير اين عوامل در بهداشت رواني انكارناپذير است. بسياري از افراد كه در شرايط سخت و زيان‌آور كار مي‌كنند به‌تدريج دچار روان‌پريشي مي‌شوند.

نبود امنيت در جامعه يكي از عوامل آسيب‌زا در بهداشت روان انسان‌هاست كه عوامل ديگر را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد. ترس و وحشت، بهداشت روان را به‌شدت متزلزل مي‌كند.
قرار گرفتن در معرض رويداد‌هاي خشم‌برانگيز و دلهره‌آور و نداشتن اميد به زندگي از فرداهاي مبهم از محرك‌هاي اضافي ديگري است كه با آن مواجهيم.

به‌طور كلي اگر انساني هنوز درگير سير كردن شكم خود باشد، امنيت جان و مال نداشته باشد و مهم‌تر اينكه شغل او تامين نشده باشد به سختي مي‌توان انتظار داشت كه او به ديگران عشق بورزد، تعلق خاطر داشته باشد و در پي كسب شايستگي باشد و طبعا چنين كسي هرگز نخواهد توانست به توانايي‌هاي خود نيز تحقق بخشد، مگر در موارد خاص و در مورد انسان‌هاي برتر.

عوامل بيروني مؤثر در بهداشت رواني

دكتر مارتين شپارد، پزشك اعصاب و روان بيمارستان مونت سيناي نيويورك مي‌گويد: نمي‌توان از جسم سخن گفت بدون آنكه اشاره‌اي به روح و روان داشته باشيم. اكثرا به جسم بيش از روح و روانمان اهميت مي‌دهيم و فراموش مي‌كنيم جسم با همه قدر و منزلتي كه دارد قالبي براي روح و روان است و ما ناگزير ضمن حفظ سلامت قالب به فكر سلامت و بهداشت روان نيز بايد باشيم.

دكتر مارتين شپارد به اين نكته كاملا آگاه است كه ناراحتي‌هاي رواني به اندازه ناراحتي‌هاي جسمي زجرآور و ناراحت‌كننده است و به همين جهت اينگونه ناراحتي‌ها را هم به اندازه ناراحتي‌هاي جسمي، جدي و مهم تلقي مي‌كند. او براي رفع اينگونه ناراحتي‌ها به هيچ وجه طرفدار تجويز يك فرمول جادويي كه يك شبه تمام علائم ناراحتي را از بين ببرد نيست بلكه پيشنهاد‌هاي عملي را كه به راحتي قابل اجرا هستند توصيه مي‌كند.

دير زماني است كه نزد بسياري از افراد بيان صريح و صادقانه احساسات و نيات مثل مهرباني، لذت، ترس، نيازها و آزادي بد شمرده مي‌شود، در حالي كه اين احساس‌ها قسمت‌هاي واقعي وجود ما را تشكيل مي‌دهند و بد شمرده شدن آنها موجب خواهد شد كه همواره در رنج به‌سر ببريم چون عدم‌ارضاي اميال و تمايلات فوق‌الاشعار فشار مضاعفي بر روحمان وارد مي‌كند.

به‌طور كلي وقتي بخواهيم اميالمان را پشت نقاب بپوشانيم و آنها را به‌صورت آتش زير خاكستر در وجودمان پنهان نگه داريم، مخفي كردن خشم و ترس و سركوب كردن احساس نه تنها به چهره ما حالت گرفتگي و عصبيت مي‌دهد، زخم معده نيز برايمان به ارمغان مي‌آورد و بعضا ما را دچار هيجان‌ها و دلهره هم مي‌كند.

ما براي اينكه در زندگي شخصي‌مان حداكثر بهره‌وري را به دست آوريم بايد ياد بگيريم با همنوعان‌مان يك زندگي سالم اجتماعي، با محيط‌زيست برخوردي همراه با آگاهي و با خودمان روراست باشيم. به جاي پنهان كردن احساساتمان و ناديده گرفتن جامعه و طبيعت بهتر است همواره خواسته‌هايمان را مطرح كنيم حتي اگر جواب منفي بشنويم.

چگونگي برخورد با بيماران روحي

در روزگاران قديم بيماران روحي را به شكل و روش‌هاي گوناگون تحت درمان قرار داده با آنها برخورد مي‌كردند. در يونان قديم انسان با بيماري روحي مقدس شمرده مي‌شد و بر اين باور بودند كه او از دنياي ديگري ‌آمده است و به او احترام خاصي مي‌گذاشتند، در حالي كه در اروپا انساني با روح خسته را ديوانه خطاب كرده او را در آب سرد فرو مي‌بردند كه شيطان از او دور شود.

در هندوستان نيز حكيمان با گفتن قصه‌هاي شيرين بيماران روحي را مداوا مي‌كردند. در ميان ترك زبان‌ها با بستن پارچه پنبه‌اي بر سر بيمار او را مداوا مي‌كردند. در اين باره ملا محمد فضولي در شعري مشهور اشاره‌اي دارد:

پنبه داغ جنون ايچره نهان دير بدنيم / ديري اولدوقجا لباسيم بودور اولسم كفنيم.اصولا زندگي پديده‌اي است كه دائما در تغيير است. از حضرت علي(ع) نقل شده است‌: انساني كه دو روزش مثل هم باشد مغبون است.

پس بكوشيم ضمن اهميت دادن به جسم خود به روح خود نيز بها بدهيم. به ياد داشته باشيم جسم با همه قدر و منزلتي كه دارد قالبي براي روح و روان است.

تغييرات زندگي را جدي بگيريم همچنان‌كه عدم‌سلامت جسم نگرانمان مي‌كند، روان خود را نيز از آسيب‌ها محفوظ بداريم. سلامت جسم و روان خود را در گرو تنش‌هاي زندگي قرار ندهيم و اضافه وزن يا كاهش وزن را با شناخت عادت‌هاي غلط غذايي اصلاح كنيم چون يكي ديگر از عواملي كه بهداشت روان را مختل مي‌كند نگراني از وضعيت ظاهري جسم‌مان است.

از آنجايي كه تغييرات فيزيولوژيك ناشي از استرس به‌ويژه استرس‌هاي بلندمدت، سلامت جسم و روح را تهديد و دستگاه ايمني بدن را مختل مي‌كنند و تضعيف دستگاه ايمني بدن را براي ابتلا به تعداد زيادي از بيماري‌هاي جسمي و رواني آماده مي‌كنند، تحمل استرس شديد موجب ضعف روحيه و زمينه را براي بيماري‌هاي خطرناك سرطان يا بيماري‌هاي قلبي مساعد مي‌سازد. پس بهتر است هرچه زودتر مبارزه با استرس را ياد بگيريم و ابزارهاي مبارزه را به كار گيريم.

رفتارهایی که باعث پیری می شوند؟!


بهتر است نسبت به اصلاح رفتارهایی که بیشتر متخصصان ضدپیری بر آنها تأکید می کنند و در اصل به نحوه اصلاح رفتارهای خودمان بیشتر فکر کنیم.

جراحی زیبایی ممکن است سریعترین راه زنده کردن ظاهر جوان و سالم باشد،اما تنها راه نیست.اگر برای اصلاح رفتارهایی که به سال های عمر شما اضافه می کند و به سلامتی صدمه می زند کوشش کنید، می توانید ساعت های رفته عمر را برگردانید.

احساس استیصال با تنش
از زمان انسان غارنشین ثابت شده است که تنش اضافی ایمنی را می کاهد،خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد و عموماً موجب می شود که احساس بی حسی و بی حوصلگی کنیم،اما هم اکنون دانشمندان ثابت کرده اند که تنش بسیار زیاد «پیر شوی» زود رس سیستم ایمنی را به دنبال دارد.

استراحت کردن
اولین مرحله درک اینکه در شرایط تنش هستید،ملاحظه کردن علائم است.ممکن است ضربان تند قلب را احساس کنید یا خیس عرق شوید.راحت ترین راه برای کاستن از تنش،نفس کشیدن عمیق، آنچه که تنفس دیافراگمی می نامیم،است .

حرکت بیش از حدکم
نداشتن فعالیت اعتیادی است که بیشتر ما داریم در حالی که مقدار کمی فعالیت می تواند عمر ما را طولانی کند،شانس ابتلا به اضافه وزن و تنش را کاهش دهد و حتی ممکن است بیماری آلزایمر را دور کند.اولین مرحله برای ترک کم تحرکی فقط تصمیم گرفتن به فعالتر بودن است.

خوردن چربی اشباع شده بیش از حد زیاد
چربی های اشباع شده در گوشت مرغ،شیر،کره و غیره می تواند کلسترول بد بدن را تقویت کرده و شما را در معرض بیماریهای قبلی قرار دهد.بهتر است ذائقه خود را برای ترجیح دادن چربی های غیراشباع شده در روغن هایی چون کانولا،زیتون،بادام زمینی و دانه گیاه کتان آماده کنید.

تنفس هوای آلوده
آلودگی هوا می تواند موجب سرفه کردن و سوزش چشم ها،حملات تنگی تنفس و بیماریهای تنفسی شود.بهتر است زمانی که سطوح آلودگی بالا است،در حد ممکن بیشتر در منزل بمانید.

بیش از حد در برابر آفتاب بودن
هر ساله، بیش از یک میلیون نفر در آمریکا به سرطان پوست مبتلا می شوند و ۵۵ هزار نفر دیگر متوجه می شوند که به مرگبارترین شکل سرطان پوست یعنی ملانوما (melanoma) مبتلا هستند.
در برابر آفتاب قرار نگرفتن و مصرف کرم ضدآفتاب با SPF، خطر سرطان پوست و نیز چروک انداختن پوست را دست کم تا ۱۵ درصد کاهش می دهد.

کم خوابی
بی خوابی یا از خواب محروم بودن در گذشته نماد افتخار شمرده می شد،اما هم اکنون کمبود خواب را با ابتلای به چاقی،بیماریهای قند یا فشار خون بالا و مشکلات حافظه،حتی در بزرگسالان کم سن ارتباط داده اند.بهتر است تلویزیون و سایر وسایل تفریح را از اتاق خواب خارج کنید و تا حد ممکن محل خواب خود را تاریک نگه دارید.

سنگینی و خوردن قند زیاد
وزن اضافی شانس ابتلا به بیماریهای قلبی، قند و حتی سرطان را افزایش می دهد.قند اضافی می تواند منجر به اضافه وزن و احتمالاً بیماری قلبی شود.متخصصان تغذیه محدود کردن مصرف شکر را در غذا و شیرینی ها را تا ۱۲ قاشق چایخوری در هر روز توصیه نکرده اند.

tebyan.net

چطور از بروز عصبانيت جلوگيري كنيم؟


امير دشتكيان:
شخصيت نخستين هدفي است كه با تير عصبانيت شما قرباني مي‌شود.

گاهي عواقب ناشي از اين عصبانيت بيش از قرباني شدن شخصيت يا آبروي شما تلفات خواهد داشت و منجر به دردسرهاي بزرگ و جدي زيادي مي‌شود.

زماني يك انسان، فهميده و باشخصيت است كه در موقعيت‌هاي سخت و تحريك‌كننده، كنترل اوضاع را به‌خوبي در دست بگيرد. بعضي از آدم‌ها وقتي عصباني مي‌شوند، بدون اينكه عواقب آن را در نظر بگيرند تمركز خود را از دست مي‌دهند و دست به كارهايي مي‌زنند كه خودشان هم بعدها باور نمي‌كنند كه چنين اعمالي را انجام داده باشند. آنها به‌علت اينكه نتوانسته‌اند لحظه‌اي كوتاه بر خشم خود غلبه كنند افكار و اعمال مخفي خود را براي ديگران به نمايش گذاشته‌اند.

افكار مخفي را مي‌توان واكنشي آني دانست كه مغز آدمي در پاسخ به شرايط به‌وجود آمده، به شما پيشنهاد مي‌دهد اما بعضي مواقع بهتر و صلاح است كه پيشنهادهاي مغز را مخفي نگه داريم و از انعكاس آن به دنياي خارج خودداري كنيم.

ما اگر بخواهيم محبوبيت و شخصيت خود را نزد ديگران حفظ كنيم بايد بدانيم كه هر لحظه ممكن است شرايطي پيش آيد كه محبوبيت و شخصيت ما بدون آنكه خودمان بدانيم در معرض آزمايش و خطر قرار بگيرد و اگر آن زمان كوچك‌ترين اشتباهي از ما سر بزند، شخصيت ما نزد ديگران لكه دار خواهد شد. موقعيت‌هاي پيش آمده هرچه‌قدر هم هولناك و طاقت‌فرسا باشند، باز هم ذهن اطرافيان اين توقع را از ما ايجاد مي‌كند كه در مقابل مشكلات و معضلات با بردباري و درايت رفتار كنيم و هرگونه واكنش تند و غيرمعقول، عدم‌توانايي ما در حل مشكلات را در افكار ديگران تداعي خواهد كرد.

عصبانيت، جزو جدانشدني زندگي افراد است و تنها نحوه برخورد شخص در مهار آن است كه مي‌تواند موجب بروز يا كنترل عصبانيت شود. با درنظر گرفتن راه‌هايي كه در زير ذكر شده مي‌توان از بروز عصبانيت در خود و ديگران جلوگيري كرد و يا دست كم از شدت آن كاست:

- در زمان مشاجرات سعي كنيد از لحن و كلماتي استفاده كنيد كه موجب آزار طرف مقابل‌تان نشود و او را تحريك نكند.

- رفتار خود را تحت كنترل داشته باشيد و از نمايش اعمالي كه موجب بي‌احترامي و توهين به ديگران مي‌شود خودداري كنيد.

- موقعيت شناس باشيد و با يادآوري اين جمله در ذهنتان كه هر سخن جايي و هر نكته مكاني دارد در زمان مطرح كردن موضوعات، مطمئن شويد كه اكنون شرايط و موقعيت شما و طرف مقابل‌تان براي گفت‌وگو مناسب است يا نه. مثلا فرد غريبه‌اي در ميان شما حضور نداشته باشد يا خودتان و طرف مقابل آمادگي ذهني لازم براي بحث در رابطه با آن موضوع را داشته باشيد، زمان كافي و مناسب باشد، مدارك و مستندات قابل بحث در دسترس باشد، افراد تحريك‌كننده و سوءاستفاده‌گر در بين شما نباشند، مكان گفت‌وگو مناسب باشد تا شرايط محيطي ذهن شما را مخدوش نكند.

- به مشكلات بخنديد! در زمان گفت‌وگو خوش اخلاق باشيد و در برابر ناملايمات لبخند بزنيد تا عصبانيت شما بروز نكند. سعي كنيد طوري كه طرف مقابل فكر نكند او را مسخره مي‌كنيد و با حالتي كه نسبت به يكديگر احساس صميميت بيشترمي كنيد مباحث خود را با خنده و شوخي همراه كنيد.

- با رفتار و سخنان خود به طرف مقابل اطمينان دهيد كه خواهان حل مشكلات هستيد و با شخص او مشكلي نداريد.

- به‌گونه‌اي رفتار كنيد كه ديگران احساس نكنند قصد زرنگي، فريب و سوءاستفاده از آنها را داريد. براي اين كار بهتر است قبل از ارائه راهكار، خودتان را جاي طرف مقابل بگذاريد و ببينيد از نتيجه كار راضي مي‌شويد. اگر اين طور بود بعد آن را مطرح كنيد و در زماني كه او راهكار ارائه مي‌دهد بازهم موقعيتش را درنظر بگيريد و سپس پاسخ دهيد.

- اشتباهات خود را بپذيريد و بابت آن به صراحت عذرخواهي كنيد. بهترين زمان عذرخواهي كه بيشترين تاثير را در طرف مقابل خواهد داشت همان زماني است كه شما به اشتباه خود پي برده‌ايد.

- اگر در زمان گفت‌وگو احساس كرديد كه تحملتان به سر آمده، به آرامي عذرخواهي كرده و ادامه بحث را به زمان ديگري موكول كنيد.

- براي مشاجرات جدي زنگ تفريح بگذاريد و هرچند وقت يكبار بحث را متوقف كنيد و چيزي بخوريد، هوايي تازه كنيد يا صورت خود را با آب سرد بشوييد.

- سعي كنيد به نكات مثبت سخنان طرفتان بيشتر توجه كنيد و از صحبت‌هاي او برداشت منفي نداشته باشيد.

- از دروغگويي و انكار اتفاقات خودداري كنيد.

- اشتباهات او را بزرگ نمايي نكرده و خطاهاي خود را كوچك نشماريد.

- به تهديد و موقعيت‌هاي خوب خود متوسل نشويد.

- عاقلانه و عادلانه قضاوت كنيد.

- اگر طرف مقابلتان درمانده است و به چيزي نيازدارد، سعي كنيد توقعش را به درستي درك كنيد.

- بد نيست كه بعضي مواقع گذشت كنيد و به نفع طرف مقابل‌تان راي بدهيد. او هم اين كار شما را مدنظر خواهد داشت و در جايي جبران خواهد كرد، به اين ترتيب دو مشكل به راحتي حل خواهد شد. دقت كنيد كه اگر برعكس آن را انجام دهيد نتيجه متضاد خواهد بود.

- به آرامي سخن بگوييد و هرچند وقت يكبار خود و طرف مقابل‌تان را به آرامش دعوت كنيد.

- احساسات او را جريحه‌دار نكنيد.

- اگر طرف مورد بحثتان همسر يا فرد نزديك به شما است، هرچند وقت يكبار به او بگوييد دوستش داريد و بد او را نمي‌خواهيد.

- درصورت امكان با طرف مقابلتان صميمي باشيد و او را در آغوش بگيريد يا شانه‌هايش را لمس كنيد.

- از يكديگر پذيرايي كنيد. حتي اگر ميزبان نباشيد.

- بعضي مواقع بد نيست كه بحث را عوض كنيد و در مورد موضوعاتي كه طرف مقابلتان علاقه دارد صحبت كنيد.

- زماني كه از سخنان طرفتان خرسند مي‌شويد او را مطلع‌سازيد و اگر از صحبت‌هايش ناراحت شديد با مهرباني به او توضيح دهيد و خواهش كنيد كه روش خود را تغيير دهد.

- در پايان گفت‌وگو به او بگوييد كه جلسه خوبي داشتيد و به نتايج روشني رسيديد.
در پايان به مغزتان بگوييد زمان عصبانيت به جاي ارسال پيشنهادهاي خطرناك به شما يادآور شود كه وقتي عصباني هستي، بيشتر از هميشه مراقب رفتارت باش.

خواب نيمروزي براي سلامتي انسان مفيد است


تحقيقات نشان مي دهد خواب نيمروزي مزاياي بسياري براي انسان دارد.

انسان نيمه روز احساس مي کند که انرژي اش از دست رفته است و نياز به خواب دارد سئوالي که هميشه در ذهن ها وجود دارد اين است که ايا اين خواب نيمروز براي بدن مفيد است يا مضر؟
تاثير خواب نيمروز روي افراد به ميزان محروميت آنان از خواب بستگي دارد. اگر کسي بي خوابي نداشته باشد با خواب نيمروز خطر بيماري قلبي در خود را تا سي و چهار ساعت کاهش مي دهد. همچنين خواب نيمروز باعث تقويت حافظه مي شود.
تحقيقات زيادي وجود دارد که نشان مي دهد بهبود حافظه تنها از طريق خواب طولاني مدت نيست بلکه خواب کوتاه مدت نيمروز هم حافظه را بهبود مي بخشد. اما اگر کسي باشد که محروميت از خواب داشته باشد. خواب نيمروز براي وي نيز خوب است. هفتاد و چهار درصد مردم آمريکا از مشکل بي خوابي گلايه دارند. برخي وقتها نوزده درصد امريکايي ها محروميتهاي مزمن خواب داشتند.
کارشناسان توصيه مي کنند افراد براي خواب نيمروز يک راهبرد را دنبال کنند و روزانه به مدت سي دقيقه بخوابند. اين خواب باعث افزايش انرژي بدن و فعاليت بهينه هورمونهاي کنترل وزن بدن مي شود.

۱۳۸۸ مرداد ۲۸, چهارشنبه

استرس و راههای مبارزه با آن


دنیای امروز جهانی است پرتنش ؛ فشارهای روحی و عصبی ، اندوه و افسردگی ، دلهره و تشویش ، و به زبان ساده تر غم و غصه دست از سر ما بر نمی دارد. نگرانی های بیش از حد مشكلی است كه میلیون ها نفر به آن گرفتارند اما دل نگرانی ( استرس) همیشه مخرب و زیانبار نیست ! در واقع گاهی اوقات بهتر است نگران باشیم. در یك كلام می توان گفت استرس واكنش لازم و حیاتی است، اما با گذشت زمان ویرانگر می شود. استرس یا فشار روانی ، فراگیرترین عارضه در مردم جهان ، و ریشه اكثر بیماری های جسمی و روانی است.

استرس چیست؟

از بسیاری جهات استرس مانند عشق است كه هر كس آن را به گونه ای درك می كند و خودش را از راه های عجیب نشان می دهد . در یك كلام ، استرس نیرویی قوی است كه قادر است خوبی ها و بدی های بسیاری را سبب شود.

از نظر علمی ، استرس عبارت است از عدم تناسب بین تقاضاها در زندگی ما و منابعی كه برای برآوردن آنها داریم . در حقیقت استرس یك واقعه است. این پاسخ غیر ارادی به خطر ، از اولین روزهای زندگی در ما به وجود می آید. وقتی ما از استرس حرف می زنیم ، آنچه معمولاً شرح می دهیم یك سری نشانه ها هستند كه ممكن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشند. بیماری های قلبی ، زخم های گوارشی ، احساس فرسودگی و خستگی مداوم ، از دست دادن حافظه ، گرفتگی عضلات گردن ، افسردگی و سردرد، تعدادی از نشانه های عمومی استرس هستند. استرس مزمن در بسیاری از افراد سبب چاقی می شود كه همین امر به نوبه خود از طول عمر می كاهد. حتی بیماری های خطرناكی مانند سرطان با استرس در ارتباط هستند .

تحقیقات نشان داده است كه بدن زنان و مردان به گونه ی متفاوتی به تنش های روانی پاسخ می دهد. همچنین مدارك غیر قابل انكاری درباره چگونگی اثر آن بر رشد و تكامل كودكان از نخستین هفته های زندگی ارائه شده است . واكنش استرس در برابر خطر ، در دو مرحله مجزا عمل می كند. در مرحله ی نخست ، مغز احساس خطر را دریافت می كند و با ارسال پیام به مركز غدد فوق كلیوی ، سبب ترشح آدرنالین می شود. آدرنالین به خون می ریزد، تنفس كوتاه می شود، ماهیچه ها سفت می شوند و بدن برای عمل آماده می گردد. مرحله دوم واكنش استرس ، طی 5 تا 10 دقیقه بعد اتفاق می افتد. به نظر می رسد محور هیپوتالاموس- هیپوفیز- قشر غدد فوق كلیه رابطه ی نزدیكتری با استرس های هیجانی و فكری داشته باشد.

استرس به گونه شگفت آوری می تواند شكل بدن ما را عوض كند. واكنش استرس بلافاصله ذخایر چربی بدن را برای تولید انرژی و متابولیسم در عضلات به حركت در می آورد . با اطمینان می توان گفت كه سلول های چربی شكم به این هورمون حساس اند و افرادی كه مقادیر زیاد این هورمون ها را دارند، مستعد تجمع چربی در ناحیه میانی بدن هستند، حتی اگر سایر نواحی بدن لاغر باشند. پاسخ به استرس در زنان و مردان اختلافات فاحشی دارد. فشار خون زنان در این شرایط كمتر از مردان افزایش می یابد ، هر چند پس از یائسگی یا برداشتن رحم این تفاوت كمتر خواهد شد. این امر مطرح كننده ی اثر حمایتی ناشی از استروژن است. اما واكنش زنان نسبت به استرس زاهای بیرونی ، طیف وسیعتری را نشان می دهد. به عبارت دیگر ، زنان بیشتر تنش های خارجی را احساس می كنند واین به دلیل طرز نگاه خاص آنان به جنبه های مختلف زندگی است. در حقیقت مردان در یك زمان تنها مراقب یك چیز هستند، اما زنان مراقب همه جا هستند. به نظر می رسد جدا از جنسیت ، تجارب اوایل دوران كودكی نیز اثر عمیقی بر شیوه برخورد با تنش های خارجی داشته باشد.
والدین اغلب در مورد منشأ استرس در زندگی كودكان خود دچار اشتباه می شوند. آنها تصور می كنند كه اطفال ، بیشتر از كارهای دوستان خود ناراحت می شوند. اما حقیقت چیز دیگری است. بزرگترین مسائلی كه فكر آنها را ناراحت می كند، بیمار شدن ، دعوا و اختلافات خانوادگی ، و طلاق والدین است. كودكانی كه زندگی سالمی دارند و به خانواده هایشان عشق می ورزند، یاد می گیرند كه چگونه واكنش استرس را تعدیل كنند.

توماس هلمز در پژوهش های خود به این نتیجه رسید كه تنها عامل مشترك در ایجاد هر نوع استرس ، لزوم و اجبار در ایجاد تغییر و تحول مهم در روند زندگی معمولی فرد است. این پژوهشگر مشاهده نمود كه در بیماران مبتلا به سل ، شروع بیماری غالباً متعاقب یك سلسله اتفاقات و حوادث و بحران های مخرب مانند مرگ و میر در خانواده ، از دست دادن شغل یا تغییر آن ، ازدواج ، طلاق و مانند آن بوده است. البته باید متذكر شد كه استرس علت ایجاد سل نیست ، لیكن در شدت وخامت آن مؤثر است. در پژوهش دیگری مشخص گردید كه میزان سرماخوردگی در افرادی كه قدرت مقابله با فشارهای زندگی را ندارند به مراتب بیشتر از دیگران است. به منظور نشان دادن اثر استرس ناشی از تغییرات عمده زندگی كه عامل مشترك تمام استرس ها است ، هلمز و روانشناس دیگری به نام ریچارد ریهی، از پنج هزارنفر سئوالاتی مبنی بر اولویت دادن به اتفاقات و حوادث و تغییرات مهم زندگی نمودند كه بر اساس آن مقیاس معروف هلمز- ریهی برای اندازه گیری درجه اهمیت وقایع زندگی ساخته شد. نتیجه این پژوهش اولویت وقایع اتفاقی را در زندگی این پنج هزار نفر نشان می دهد.

عوامل استرس زا را در خود شناسایی كنید

چه چیزهایی سبب استرس در شما می شوند؟ اولین چیزهایی كه معمولاً به نظر ما می رسند وقایعی هستند كه ما را عصبانی یا دگرگون می سازند. اما راجع به مسائلی كه شما را متأثر می كنند، می ترسانند، هیجان زده یا خوشحال می كنند، چه می گویید؟ شما حتی ممكن است با افكار ، احساسات و انتظاراتتان موجب پیدایش استرس در خود شوید. هر رویداد یا فكری كه سبب ایجاد احساسات قوی منفی یا مثبت گردد، می تواند باعث پیدایش استرس شود كه حتی گاهی ناشی از جمع شدن وقایع كوچك است.

كنترل استرس

آموزش كنترل استرس یك فرایند سه بخشی است: نخست نشانه ها و علت ها را تشخیص می دهید. سپس مهارت های كنترل را می آموزید و این كه چگونه آن مهارت ها را به كار ببرید. چگونگی برخورد شما با استرس ، به منشأ آن بستگی دارد: اگر علت آن ، مسئله ای خارج از كنترل شماست، تنها چاره می تواند آموزش پذیر باشد. در مواقع دیگر، مهارت های برخورد با آن می تواند به شما كمك كند تا نسبت به استرس سازش پیدا كنید یا وضعیت را تغییر دهید.

برای كنترل استرس ، چهار دسته از مهارتها باید آموخته شوند:

1- مهارتهای آگاهی

2- مهارتهای پذیرش

3- مهارتهای برخورد

4- مهارتهای عمل

بیاموزید كه گاهی شكست را تجربه كنید. زمانی كه مشكلی برایتان پیش می آید، به نظر می رسد می خواهید چیزی را كه اصلاً در حیطه اختیارات شما نیست، كنترل كنید. چه فكر می كنید؟ فكر می كنید قادر مطلق هستید؟ سعی كنید با روشهای گوناگون خود را آرام سازید. برای مدارا با نگرانی ها ، همواره این عبارت را به خاطر داشته باشید : هیچگاه به تنهایی ناراحت و نگران نباش . انزوا و زانوی غم به بغل گرفتن سبب تشدید نگرانی ها می شوند. اگر علت ناراحتی خود را برای فرد دیگری شرح دهید، یقیناً می توانید به حقیقت و عمق مسائل پی ببرید.

با این كار حتی می آموزید كه چگونه با خود نیز صحبت كنید. با استفاده از روش روان درمانی " شناختی " شخص تمامی عادت های فكری اش ر ا باز آموزی می كند و به جای این كه افكاری منفی مانند " من به آخر خط رسیده ام "را به مغز خود راه دهد، تفكرات پرثمر و به عبارتی " مثبت اندیشی" را می آموزد. اگر به مشاهده و بررسی افكار ناخودآگاه خود بپردازید ، می توانید دیدگاهی را كه همواره برای شما غصه و افسردگی به دنبال دارد، اصلاح كنید. باید آغاز كنید و به طور مداوم تمرین نمایید. در واقع باید گفت : روان درمانی شناختی طناب نجاتی است كه با قلاب " حقیقت " ، انسان را از گودال " نگرانی ها " نجات می بخشد.

یك شیوه مؤثر دیگر ، دقت در منش افرادی است كه به طور طبیعی در برابر استرس مقاوم اند.

بعضی افراد تبعات آزاردهنده ی بیماری ، فوت نزدیكان و اسارت و شكنجه را با آرامش عجیبی پشت سر می گذارند. این افراد در یك چیز مشترك اند و آن ، شیوه برخورد و توجیه خوش بینانه نسبت به مسائل زندگی است. آنها تمایل دارند بیشتر موضوعات مقطعی را مورد توجه قرار دهند ، تا این كه فكر خود را به مسائل گسترده مشغول سازند.

در واقع این افراد مسائل زندگی را به گونه ی خاصی تعبیر و تفسیر می كنند و آنها را به شكل موقتی و اختصاصی می بینند تا دائمی و فراگیر. به علاوه ایشان با فعالیت های مثبت برای خود كسب اعتبار می كنند ، در حالی كه ناتوانی شان را به خارج نسبت می دهند. به عبارت دیگر ویژگی های شخصیتی مردمان مقاوم در برابر فشارهای روانی ، در قالب سه واژه یتعهد، كنترل و مبارزه جویی خلاصه شده است .

استرس ، بخشی از زندگی است و معمولاً به دنبال حوادث روزمره به وجود می آید. برای مبارزه با استرس، راه های مختلفی وجود دارد كه به چند مورد آنها اشاره می كنیم :
1. منابع و موارد استرس زا را تا حد امكان از میان بردارید. برای مثال، اگر جمعیت و شلوغی موجب ناراحتی شما می شود، زمانی را برای خرید انتخاب كنید كه خلوت باشد. اگر صف سینما یا تئاتر شلوغ است، در صف نایستید. می توانید از نوارهای ویدئویی آن فیلم یا نمایش استفاده كنید.
2. از شر وسایل اضافی و بی مصرف خلاص شوید و اطراف خود را خلوت كنید. می توانید این وسایل را حراج كنید یا اصلاً به كسانی بدهید كه مورد نیازشان است.
3. اگر همیشه دیر به مقصد مورد نظر خود می رسید، كاغذ و قلمی در دست بگیرید و كارهای روزمره خود را یادداشت كنید. با این كار در می یابید وقت خود را چگونه تنظیم كنید. برای مثال، اگر چهل دقیقه طول می كشد تا به محل كار خود برسید، آیا به موقع از خانه خارج می شوید؟ ، چنانچه منطقی و واقع بین باشید ، می توانید مشكلات خود را حل كنید و از استرس زندگی خود بكاهید، فقط اگر منطقی و واقع بین باشید. اگر وقت كافی برای انجام تمام فعالیت های مورد نظر و مهم خود ندارید، پس شاید بیش از حد تلاش می كنید. از تمام فعالیت های روزمره و مدت زمان آنها ، یك فهرست تهیه كنید.
4. از موقعیت های استرس زا اجتناب كنید. اگر انجام یك ورزش یا بازی خاص سبب اضطراب شما می شود، از انجام آن خودداری كنید. هدف از انجام این تمرینات، بالا بردن روحیه و ایجاد نشاط است. اگر می دانید این ورزشها احساس خوبی به شما نمی دهد، از انجام آنها بپرهیزید.
5. اگر نمی توانید استرس را از میان بردارید، سعی كنید عادت های خود را عوض كنید. از ارتباط و معاشرت با افرادی كه سبب استرس و اضطراب شما می شوند، بپرهیزید. برای مثال، اگر با پدرهمسر خود رابطه خوبی ندارید، اما نمی خواهید این امر مسئله ساز شود، به هنگام دعوت كردن از وی از دیگر اقوام همسر خود نیز دعوت كنید تا از فشار روحی و اضطراب شما كاسته شود.
6. رقابت با دیگران در كار، شغل، مقام و ظاهر، می تواند یكی از منابع اجتناب ناپذیر اضطراب باشد. شاید هم افرادی را بشناسید كه كارمی كنند تا حسادت و خشم دیگران رابرانگیزانند. اما در حقیقت باید به آنچه دارید، قانع باشید. چون اضطراب حاصل از حسادت و رقابت، به خود فرد تحمیل می شود.
7. وسایلی مثل موبایل یا كامپیوتر باعث می شوند كه طی یك روز بیش از حد كار و فعالیت انجام دهیم. قبل ازخرید وسایل و تجهیزات جدید مطمئن شوید كه این وسایل به پیشرفت موقعیت فعلی شما كمك می كند.آگاه باشید كه مراقبت از دستگاه ، و تعمیر و نگهداری آن می تواند استرس زا باشد.
8. سعی كنید در هر زمان فقط یك كار را انجام دهید. برای مثال، به هنگام تمرین ورزشی دوچرخه زدن مجبور نیستید به رادیو گوش دهید یا تلویزیون هم تماشا كنید. به یاد داشته باشید كه گاهی اوقات برای پرهیز از استرس بهتر است هیچ كاری انجام ندهیم.
9. اگر شما از بی خوابی، سردرد و ناراحتی معده رنج می برید، در نظر داشته باشید كه استرس سبب این مشكلات است . اگر همزمان عصبانی ، ناامید و نگران باشید، نیروی جسمانی شما تحلیل می رود و خسته و فرسوده می شوید.
10. اگر احساس می كنید كه استرس و اضطراب شما بیش از حد است و كنترل آن خارج از توان خودتان است، باید از پزشك متخصص كمك بگیرید.
به طور كلی احساس عدم سلامت و بی میلی برای بلند شدن از خواب به هنگام صبح ، نشانه های اولیه استرس و اضطراب بیش از حد است.

تمریناتی برای كاهش استرس

1- خود را سازمان دهید . برای این كه استرس خود را به روش اثربخشی اداره نمایید ، باید از روشهای مناسب تخصیص زمان و انرژی برای انجام كارها بهره‌ گیرید.
2- با نظارت بر افراد و اشیای اطراف خود بر خویشتن مسلط شوید. بدین ترتیب شما می‌توانید ضمن حمایت خویش ، از استرس‌ رهایی یابید.
3- با ارائه ی بازخوردهای مثبت به خویش، عزت نفس خویشتن را افزایش دهید و خود را بهترین فرد برای انجام كارها در نظر بگیرید.
4- با برنامه‌ ریزی فعالیت های تفریحی در زندگی ، خود را تشویق نمایید. در واقع این امر به شما كمك می‌كند تا انگیزه‌ای برای انجام كارهایتان داشته باشید.
5- ورزش كنید ، چون سلامتی شما به توانمندی‌ سلول های بدنتان در جذب اكسیژن و غذا بستگی دارد. ورزش هایی از قبیل پیاده روی ، دوچرخه سواری ، شنا و ... حداقل به مدت پانزده تا سی دقیقه در سه روز هفته برای سلامتی قلب و پاهایتان مفید است.
6- با استفاده از تنفس عمیق و تمركز بر افكار مثبت، استرس و نگرانی را از خود دور كرده و به خود آرامش دهید. خواب كافی همراه با تفكر مثبت ، استراحت به صورت تدریجی، ورزش، گوش‌ دادن به موسیقی ملایم، ارتباط با دوستان ، و دوست داشتن دیگران از عوامل ایجاد آرامش در افراد است.
7- در حد امكان بعضی مواقع دست از كار بكشید. هفت الی هشت ساعت خواب در شب ضروریست. بین مطالعه استراحت كنید، چون برای مدتی از زمان، ذهن شما توان یادگیری دارد و پس از آن، احتیاج به زمانی برای طبقه ‌بندی و كامل كردن اطلاعات دارد. یك قانون كلی در این زمینه می‌گوید: ده دقیقه استراحت برای هر یك ساعت مطالعه . به همان اندازه كه به ذهنتان استراحت می‌دهید به چشمانتان نیز استراحت دهید.
8- از وضعیت جسمی خودتان آگاه باشید. از نشانه‌های پریشانی در خود از قبیل سردرد ، دلواپسی، آشفتگی، درد معده، نداشتن تمركز، سرماخوردگی، خستگی زیاد و ... مطلع باشید. به خاطر داشته باشید این علائم می‌توانند عاملی برای ایجاد اختلالات جدی‌تر از قبیل زخم معده ، فشارخون بالا و بیماری های قلبی باشند.
9- به تغذیه خود توجه كنید. با یك رژیم غذایی متعادل غذا بخورید. از غذاهایی كه چربی یا شكر زیاد دارند، اجتناب كنید و خود را به دارو و الكل عادت ندهید. مواد كافئین‌دار با این كه شما را بیدار نگه می‌دارند، ولی در بسیاری مواقع سبب می‌شوند انسان نتواند روی مسائل تمركز داشته باشد ؛ و نیز به یاد داشته باشید بیست دقیقه پیاده ‌روی در روز بهتر از بسیاری از نسخه‌های دارویی در ایجاد آرامش به شما كمك می‌كند.
10- شاد زندگی كنید. آمار نشان داده كه افراد بانشاط ، عمر طولانی و مشكلات جسمی كمتری دارند و نسبت به دیگران پركارتر هستند. در زندگی با چیزهایی كه به نظر بی‌معنی می‌آیند با شوخ طبعی برخورد كنید. به خاطر داشته باشید شما انسان بسیار ویژه‌ای بوده و لایق بهترین رفتارها با خودتان هستید.
توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی
1 - خداوند را ستایش كنید و همواره از گناهان مختلف مخصوصاً گناهان كوچك بیم داشته باشید.
2 - به همه ی عقاید احترام بگذارید.
3 - به دیگران عشق بورزید.
4 - محیط خود را سلامت و بهداشتی نگه دارید.
5 - بینوایان را دستگیری كنید.به گدا پول ندهید . فقط او را تغذیه كنید و تنبلی را از او دور نمائید.
6 - فساد را رواج ندهید (مانند رشوه دادن وگرفتن).
7 - بینش خود را وسعت دهید واز حسادت بپرهیزید.
8 - دیگران را ببخشید وخوش رفتار باشید.
9 - یك شهروند و یك انسان نمونه باشید.
10 - درون خود را از افكار بیهوده خالی كنید. واجازه ندهید دیگران با سخنان یاوه ذهن شما را مشغول كنند.
11 - ایثار را سرلوحه قراردهید و از غیبت و دروغ بپرهیزید.

کوچک کردن شکم با ورزش


اگر فکر می کنید استفاده دستگاه های ورزشی به تنهایی برای کوچک کردن سایز اندام های مختلف بدن کافی است،سخت در اشتباهید.
این قبیل وسایل تنها کمک ناچیزی برای رسیدن به هدف مورد نظر شما هستند.به منظور کوچک شدن شکم،لایه های چربی موجود در اطراف شکم باید از بین برود و از آنجا که این دستگا ههای ابتکاری قادر به انجام این کار نیستند،استفاده از آنها به تنهایی کافی نیست.
داشتن اطلاعات اولیه در مورد طرز کار عضلات اطراف شکم و این که چگونه بدن شما چربی را می سوزاند،قدم اول برای موفقیت در صاف کردن شکم و باریک کردن سایز دور کمرتان است.به طور کلی عضله یا ماهیچه را می توان بافتی دانست که در هنگام حرکت منقبض می شود.
همانطور که عضله هیچگاه به چربی تبدیل نمی شود،چربی نیز هیچگاه به عضله تبدیل نخواهد شد.اما اضافه وزن و چربی زیادی باعث کم شدن حجم عضله های شما و گاهی از بین رفتن تدریجی آنها می شود.در اکثر افرادی که پا به سن میگذارند این اتفاق ناخودآگاه می افتد.بنابراین اگر هدف شما داشتن اندامی متناسب و شکمی صاف است،اولین قدم از بین بردن لایه های چربی موجود روی عضله های شکمتان است.
در واقع به طور طبیعی شکم همه افراد صاف است اما در مواردی که با چربی اضافی پوشیده شده،به نظر بزرگ میرسد.موثرترین روش برای کوچک کردن شکم ترکیبی است از حرکات ورزشی متمرکز روی شکم و کمر و نیز تلاش برای ثابت نگه داشتن قند خون.ثابت بودن میزان قند خون شما از چاق تر شدن و افزایش چربی های اضافی در بدنتان جلوگیری می کند و کمک می کند که بدن شما آسانتر بتواند چربی های اضافی را بسوزاند.

1) باید یک سری حرکات ورزشی تصاعدی را شروع کنید:
عضله های شکم عمدتا برای خم کردن و چرخاندن بالاتنه به جلو،عقب و یا طرفین مورد استفاده قرار می گیرند.هدف اصلی حرکاتی شبیه دراز و نشست که در اکثر دستگا ههای مخصوص کوچک کردن شکم انجام می شود،استفاده و فعال کردن از این عضلات است.

برای قوی کردن عضلات شکم حرکات زیر را به صورت ترکیبی انجام دهید :

  • خم شدن به سمت جلو، عقب و پهلو
  • چرخاندن کمر به حالت دورانی

عضله های شکم شما مانند همه عضلات بدن لازم است حداقل سه بار در هفته فعالیت داشته باشند. اگر می خواهید از پیشرفت کارتان مطمئن شوید هر بار ورزش ها را با جدیت بیشتری انجام دهید.

2) سوخت و ساز بدنتان را با تمرینات کوتاه و سنگین شکم افزایش دهید:
ورزش های شکم اگر درست انجام شوند به راحتی می توانند سوخت و ساز بدن شما را به مقدار زیادی افزایش دهند.این کار باعث می شود چربی اضافی در بدن شما مصرف شده و ذخیره نشود.
در زیر مدت زمان لازم برای انجام حرکات تناوبی در هر نوع حرکت ورزشی اعم از:دوچرخه سواری،پیاده روی و شنا ذکر شده :

  • 2 تا 5 دقیقه با حرکات آرام بدن خود را گرم کنید.
  • مدت 30 ثانیه حرکات سنگین تر را با حداکثر سرعت ممکن انجام دهید.
  • مدت 1 دقیقه حرکات ملایم تر انجام دهید. در واقع این زمان برای نفس گیری و شروع مجدد لازم است.حرکات فوق را به تناوب 6 الی 10 دقیقه تکرار کنید.

3) ثابت نگهداشتن میزان قند خون کلید موفقیت است:
زیرا همانطور که قبلا گفته شد مهمترین فاکتور در از دست دادن چربی اضافی بدن و جلوگیری از بازگشت آن است.به منظور اینکه قند خونتان ثابت بماند باید به طور مداوم هر 3-2 ساعت یک بار بدنتان را تغذیه کنید.در این مرحله رمز کار این است که در هر وعده تنها همان مقدار غذایی که در آن لحظه نیاز دارید بخورید نه بیشتر.بدن شما در کل روز کالری مصرف می کند،پس چرا باید خود را مجبور کنید که تنها 2 یا 3 وعده در روز غذا بخورید ؟
به بدنتان سوخت مورد نیاز: میوه جات،غلات،سبزیجات،آجیل و پروتئین (ماهی،گوشت لخم، مرغ، تخم مرغ و ...) را برسانید.اکثر مردم به اشتباه توجه زیادی به میزان چربی موجود در غذایشان می کنند.کالری کالری است،فرقی هم نمی کند که از چه مواد غذایی آمده باشد.اگر بیش از میزان لازم مصرف شود،در هر صورت در بدن شما تبدیل به چربی خواهد شد.
البته مسلما غذاهایی که می خوریم مهم هستند.اما وقتی چربی ها را می سوزانید تاثیر چندانی ندارند.پس تا جایی که ممکن است غذاهای سالم تر بخورید،در عین حال هیچ وقت فکر نکنید که خوردن یک چیز برگر حتما به بدن شما چربی اضافه می کند.

4) از یک مربی حرفه ای مشورت بگیرید و از او کمک بخواهید:
مشکل اکثر ما این است که راجع به تغذیه صحیح و تمرینات ورزشی مفید برای رسیدن به سلامتی و تناسب اندام، اطلاعات کافی نداریم.اگر بدون مربی ورزش می کنید،از خودتان سئوال کنید : " آیا از شرایط فعلی فیزیکی ام راضی هستم یا خیر؟ آیا پیشرفتی در این زمینه حاصل شده ؟ "
اگر جواب خیر است،بهتر است حتما با یک مربی ورزش حرفه ای مشاوره کنید.به اطلاعاتی که از مجلات مربوط به تناسب اندام دریافت می کنید بسنده نکنید.یک مربی حرفه ای به شما کمک می کند که در مدت زمانی خیلی کمتر از آنچه تصور می کنید به اهداف مورد نظرتان برای تناسب اندام دست یابید.اگر برای داشتن اندامی متناسب،شکمی کوچک و کمری باریک،عزم خود را جزم کرده اید،پیشنهاد می کنم با 4 روش بالا کار خود را شروع کنید.این راهکارها به شما کمک می کند که سوخت و ساز بدن خود را افزایش دهید و چربی های اضافی را بسوزانید، نتیجه این کار احساس شادابی و سلامت به همراه داشتن ظاهری متناسب خواهد بود.
tebyan.net

ورزش چشم


پوست اطراف چشم نازك‌ترین و شكننده ‌ترین پوست در تمام سطح بدن است و با توجه به این كه هنگام صحبت‌كردن با دیگران،چشم‌ها كانون توجه محسوب می‌شوند،چین و چروك‌های اطراف آن به‌عنوان بزرگ ‌ترین علت پیری چهره شناخته شده‌اند.
كیست‌های زیر چشمی نیز صدمه زیادی به چهره فرد وارد می‌كند و باعث ایجاد قیافه‌ای آشفته و پریشان می‌شود.
ورزش‌های مخصوص چشم می‌تواند كمك زیادی به چشم‌های پف‌آلود كند.افتادگی پلك‌ها نیز با تمرین‌های مؤثر و ورزش‌های ضد پیری چشم،تا حد زیادی برطرف می‌شود.

تمرین شماره 1
دو طرف سر خود را - در قسمت گیجگاه – به آرامی با دو انگشت فشار دهید تا عضلات آن كشیده شوند و در همین حال،مرتبا چشم‌ها را باز و بسته كنید.این كار را 5 بار تكرار كنید.

تمرین شماره 2
در حالی‌كه چشم‌هایتان بسته و آرام است،به صورت قائم بنشینید.همان‌طور كه پلك چشم‌ها در تمام طول مدت ورزش بسته است،اول به پایین نگاه كرده و بعد تا جایی كه ممكن است به بالا نگاه كنید.این حركت را 10 بار انجام دهید.

تمرین شماره 3
با چشم‌های بسته و آرام،راست بنشینید.همان‌طور كه چشم‌ها را در تمام طول تمرین بسته نگه داشته‌اید،ابروها را تا جایی كه می‌توانید،بالا ببرید و پلك چشم‌ها را تا حد ممكن به سمت پایین بكشید.در همین حالت بمانید و تا 5 بشمارید.استراحت كنید و این ورزش را5 بار تكرار كنید.

تمرین شماره 4
با چشم‌های باز و آرام،به صورت راست بنشینید.پلك بالای چشم‌ها را تا نیمه ببندید و در همین حال، ابروهایتان را به سمت بالا ببرید.بعد چشم‌ها را كاملا باز كنید تا سفیدی چشم‌ها در قسمت بالایی عنبیه دیده شود.

تمرین شماره 5
مثل سه حركت قبلی،راست بنشینید و در حالی‌كه چشم‌هایتان باز است،سرتان را صاف نگه دارید. همان‌طور كه سرتان را مستقیم نگه داشته‌اید،اول به بالا و بعد به پایین نگاه كنید.این حركت را 10بار تكرار كنید.حالا بدن و سرتان را در حالت قبلی حفظ كنید و این بار،به چپ و راست نگاه كنید.این حركت را نیز 10 بار انجام دهید.

:تبیان

کسانی که قدی کوتاه دارند چطور لباس بپوشند که بلندتر و زیباتر به نظر برسند ؟


وقتی که قدمان کمتر از 1.70 سانت باشد ، برای اینکه چطور لباس بپوشیم تا زیبا باشیم و از ظاهر خود احساس رضایت داشته باشیم باید.....

وقتی که قدمان کمتر از 1.70 سانت باشد ، برای اینکه چطور لباس بپوشیم تا زیبا باشیم و از ظاهر خود احساس رضایت داشته باشیم ؟

کار چندان سختی نیست. راهها و توصیه‌های وجود دارد که ما به شما این اسرار را می‌گوییم تا بتوانید در عین این که همان قد و‌اندازه همیشگی را دارید اما بلندتر به نظر برسید و در عین حال یک سری توصیه‌ها را نیز برایتان داریم که باید از آنها اجتناب کنید .

حال با مراحل ما در این هم گام شوید و راههای را که در زیر آورده ایم را رعایت کنید :
  • لباسهای را انتخاب کنید که‌اندازه شما باشد نه بلندتر.
  • اگر سینه‌های کوچکی دارید بهتر است از بلوزهای کوتاه استفاده کنید اما اگر نه ، سینه‌های بزرگی دارید بهتر است از بلوز‌های بلندتر استفاده کنید.
  • کفش‌های پاشنه دار با دامن‌های کوتاه بپوشید ، دامن کوتاه ، لباس کوتاه بپوشید .
  • اگر به استخر می‌روید از مایو‌های دو تیکه استفاده کنید ، و در ضمن از کفش‌هایی با پاشنه‌های خیلی بلند نیز استفاده نکنید،‌اندازه پاشنه ی مناسبی که ما به شما پیش نهاد می‌کنیم 5 سانت است.
  • رنگ لباس‌های که می‌پوشید نیز در این امر که قد شما بلندتر به نظر برسد ، موثر است ،رنگ لباس‌های که برای پوشیدن نتخاب می‌کنید باید به هم نزدیک باشند و ترکیبات آنها به هم نزدیک باشد، برای مثال رنگ تاپ ،بلوز و شلوار یا دامنتان به هم نزدیک باشد .
  • لباس‌های طرح دار ، و البته با طرح‌های قائم باشد بهتر است .
  • استفاده از کمربند نیز به بلندتر نشان دادن قد شما کمک می‌کند فقط این نکته را به یاد داشته باشید که اثر بخشی آن زمانی بیشتر می‌شود که از کمربندی هم رنگ با دامن یا شلوار خود بپوشید .
  • از ضمائم نیز می‌توانید کمک بگیرید .

حال توضیحات دیگری در رابطه با اینکه چه لباس‌هایی را نباید بپوشیم برایتان می‌گوییم :

  • لباس‌های بلند و گشادی که تا پایین زانوانتان می‌آیند .
  • از شلوارهای گشاد که همچنین دارای پاچه‌های گشاد هستند و تا روی کفش شما می‌آیند.
  • از کفش‌های که خیلی صاف هستند ، و از بوت‌های که تا زیر زانوی می‌آیند ، از کفش ‌های که بندشان دور مچ پا بسته می‌شود بپرهیزید
  • از مچ بند‌های و عینک‌های خیلی بزرگ استفاده نکنید زیرا زیبایی شما را به حد وافری کاهش می‌دهند .
  • از لباس‌های که طرح و راه‌های افقی دارند نیز استفاده نکنید .


حال به جالب ترین قسمت این مقاله رسیدیم ، ما می‌خواهیم چند ترفند زیرکانه برای داشتن قدی بلندتر به شما آموزش بدهیم :

  • یک شال بلند را به دور گردن خود بیاندازید و اجازه دهید تا پایین بیایید و تا زانوان شما برسد.
  • استفاده از یک جلیقه باز ( دکمه و یا زیپ آن را نبندید ) ، اگر لباسی را می‌پوشید که دکمه دارد ، دکمه‌های آن را نبندید
  • مهم تر از همه این که ، هنگامی که با دیگران در حال صحبت کردن هستید هیچ گاه در مورد قد خود و از کوتاهی آن گله نکنید و کوتاه بودن قد‌تان را برای دیگران به عنوانی مساله ای برجسته مشخص نکنید .
  • موهای خود را ببندید و کمی از موهایتان بر روی شانه‌هایتان رها کنید ، زیرا این کار باعث می‌شود تا قسمت بالایی بدنتان بلندتر نشان داده شود و البته این کار کلا به بلندتر رسیدن قدتان کمک می‌کند.
سیمرغ

چگونه می‌توانیم قد بلند و لاغر شویم


من دوست دارم به سرعت قد بلند شوم، تا حدودی هم ورزش می‌كنم، شما كدام ورزش را برای بلند و لاغر تر شدن اندام‌های من پیشنهاد می‌كنید؟

سوال از مارتیکا هینر

سؤال: من دوست دارم به سرعت قد بلند شوم، تا حدودی هم ورزش می‌كنم، شما كدام ورزش را برای بلند و لاغر تر شدن اندام‌های من پیشنهاد می‌كنید؟

پاسخ ماتریكا هینر : تاریخ نشان داده است كه زنان همیشه ازبزرگ بودن جثه ی خود می‌ترسیدند. در دهه ی 80 لات برك و كالنالیس ادعا كردند كه روشی دارند كه ورزش روز مره می‌تواند باعث كاهش چاقی شود. در دهه ی 90 پایلاتس نیز با الهام از آن ، روشی به مردم ارائه كرد كه در ورزش‌های روزانه انجام حركاتی مثل یوگا و حركات كششی بدن را بلند و لاغر می‌سازد.

اما شما برای یوگا باید یك مربی انتخاب كنید، پیلات و دیگر حركات كششی تا اندازه ای برای افراد چاق خوب است. اگر چه بعضی از مربیان این روش را فقط به افراد بلند و لاغر پیشنهاد می‌كنند اما این روش برای افراد بزرگ جثه نیز تا حدودی خوب است.

اصول اساسی و آناتومی و فیزیولژی بدن پیشنهادی نیستند. استفاده از این تكنیك‌ها برای تندرستی و سلامت بسیار خوب است، برای زنان مزایای زیادی دارد. انجام این حركات خوب است اما بعضی‌ها ادعا‌های نادرستی درباره ی آن‌ها می‌كنند.

ادعای ایجاد لاغری!
برای ایجاد لاغری چربی‌های بدن باید كم شود. بدن انباشته از انرژی است و این كالری‌ها از طریق ورزش، خوردن كمتر یا هردوی آن‌ها سوزانده می‌شود. حركات كششی مقدار كمی كالری می‌سوزانند بنا بر این در كاهش چربی بی اثرند.

ادعای سرعتی شدن بدن
سوخت و ساز باعث كاهش چاقی می‌شود. انجام برخی از تمرینات باعث لاغری بدن می‌شود و به موجب آن سوخت و ساز بدن افزایش می‌یابد. برای لاغر شدن به مصرف بیشتر كالری و افزایش حركات ماهیچه‌ها در برابر وسایل سنگین لازم است. این تمرینات باعث افزایش مقاومت بدن نمی‌شود بنابراین به طور مناسب ماهیچه‌ها ی بدن را تحریك نمی‌كند تا حجمشان زیاد شود. درنتیجه در سرعت بدن تاثیری ندارد.

ادعای دراز شدن ماهیچه‌ها
فقط بینی ، چشم و پا به طوری كه می‌خواهید در می‌آیند. ماهیچه‌های هر فرد مربوط به استخوان بندی اوست. این ادعا بسیار خنده دار است كه بدون عمل جراحی روی استخوان بندی تغییر ایجاد می‌شود. و ماهیچه‌ها فقط در سن 13 تا 19 سالگی رشد می‌كنندو دراز می‌شوند.

ادعای جلوگیری از حجیم شدن ماهیچه‌ها
این كه به وسیله ی رقصیدن ماهیچه‌های شما بزرگ می‌شود یك ادعا است. شاید باعث ماهیچه‌ها در یك مقیاس شود. در اثر بدن سازی حجم ماهیچه‌ها ی شما افزایش می‌یابد اما بر اثر انجام این كار‌ها حجم ماهیچه‌ها افزایش نخواهد یافت فقط ثابت می‌ماند.
این گونه تمرین‌ها در بزرگ شدن ماهیچه‌ها تاثیری ندارد. برای بزرگ شدن ماهیچه‌ها باید تمرینات دیگری انجام دهید. در حقیقت این كار مخصوصا در زنان تا حدی ماهیچه‌هایشان را سفت می‌كند. بیشتر زنان برای چند ساعت در هفته به طور جدی به بلند كردن اجسام نیاز دارند. و به علاوه باید از حالت عادی كالری بیشتر مصرف كنند. به طور متوسط زنان بین 5 تا 10پوند دمبل می‌زنند یا این كه از دو چرخه‌های خانگی استفاده می‌كنند. كه تا اندازه ای برای رشد ماهیچه‌ها خوب است.

برخی از زنان استعداد بدن سازی را در ماهیچه‌ها یشان دارند. آن‌ها شاید بدن عضلانی تری نسبت به بقیه دارند.به همین دلیل با ایجاد یك انگیزه ی كوچك می‌توانند ماهیچه‌های خود را بسازند. زنان زیادی هم هستند كه قصد ندارند بلند و لاغر باشند اما به دلایل ژنتیكی این گونه می‌شوند.

ادعای رسیدن به بدن رقاص‌ها
بسیاری از رقاص‌ها برای رقصیدن روش و تكنیك‌های آن‌ها را یاد می‌گیرند. و بسیاری از زنان با انجام حركات كششی فكر می‌كنند كه یك هنر پیشه ی اول باله می‌شوند. اما اگر واقع گرایانه به این موضوع نگاه كنیم، خواهیم دید كه بدن آن‌ها مثل رقاص‌ها نمی‌شود.
رقاص‌های باله واقعا بدن بلند و لاغر دارند. اما این كه چگونه آن‌ها این بدن را دارند، اكثرا در نتیجه ی ژن‌های آن‌ها، عادات غذایی سالم و كشش پا‌ها است. بنابراین بسیاری از رقاص‌های بلند و لاغر به دلیل تحمل گرسنگی و تمرین زیاد این گونه شده اند و مسیر درست را انتخاب كرده اند و بدنی مطلوب به دست آوردند.
انتخاب رقاص‌ها در دنیا جایگاه ویژه ای دارد. آن‌ها یی كه اندام زیرین باریك و لاغری دارند برای باله در شركت‌ها انتخاب می‌شوند. و افرادی كه قسمت‌های بدنشان بزرگ است برای باله انتخاب نمی‌شوند. و رقاص‌ها كاملا مراقب تركیب بدنشان هستند تا شكل خود را از دست ندهند.

چگونه می‌توانید بلند و لاغر شوید
برای لاغر شدن:
شما به انجام فعالیت‌های فیزیكی اقلا 60 دقیقه در بیشتر روز‌های هفته نیاز دارید تا چربی‌های بدنتان را كاهش دهید. اخیرا راهنمایی به وسیله ی دپارتمان سلامت و سرویس‌های انسانی كالج طب ورزش آمریكا منتشر شده است.
خوردن كالری‌های كم به كاهش چاقی شما كمك زیادی می‌كند. در اینجا شماری از این راه‌ها را برایتان بیان كرده ایم.

• نگه داری نوع و مقدار غذا‌ها در دفترچه ی یادداشت روزانه.
• سایز تكه‌های غذایی را نسبت به قبل كم كنید.
• غذاهای سالم انتخاب كنید. به ای خوردن غذا‌های با كالری زیاد از میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده كنید كه هم مفیدند و هم خود به خود كالری كمتر به شما وارد می‌كنند.

شما می‌توانید قبل از مصرف پروتئین و كالری‌ها ی اضافی ماه‌ها مثل یك شخص كه به ژیمناستیك می‌رود خوب بمانید. این لازم نیست كه شما وزنه‌های سنگینی بلند كنید بلكه باید یاد بگیرید تا در برابر خیلی چیز‌ها ایستادگی كنید.

برخی از مشاوران به زنان پیشنهاد می‌كنند كه وزنه‌هایی به سنگینی بیشتر از 3 پوند را بلند نكنند. این پیشنهاد بسیار خطرناكی است. همه ی زنان باید وزنه‌های سنگین تر را نیز بلند كنند تا بدنشان سست نشود و دچار مشكلاتی مثل تحلیل رفتن ماهیچه‌ها نشود.
در اینجا راه‌های مفیدی را برای حفظ سلامتی بدن خود آموختید و آن‌ها را در زندگی هفتگی‌تان قرار دهید.

برای بلند تر شدن:
قد انسان فقط در سن 13 تا 19 سالگی بلند می‌شود. بنابراین حتی برای آن تلاش نكنید.

سیمرغ

۱۲ علت خستگی مفرط و راه های غلبه بر آن ها



آیا شما توانایی انجام کارهای تان را ندارید و بلافاصله از انجام کارهای روزمره تان خسته می شوید؟ خواندن این مقاله را به شما توصیه می کنیم .

خواب ناکافی
یکی از شایع ترین دلایل خستگی،کم خوابی است.
راه حل: هر شب ۷ الی ۸ ساعت بخوابید.

قطع تنفس در خواب (Sleep Apnea)
بعضی افراد با این که شبانه ۸ ساعت یا بیشتر هم می خوابند،باز هم در طول روز خسته اند. Sleep Apnea در واقع قطع موقتی تنفس در خواب است که مدت چندین ثانیه طول می کشد.هر بار که شما دچار این حالت می شوید برای لحظاتی از خواب بیدار می شوید و ممکن است خود شما هم از این بیدار شدن های کوتاه اطلاعی نداشته باشید.
راه حل: در صورت اضافه وزن، وزن خود را کم کنید، سیگار را ترک کنید.

غذای ناکافی
تغذیه ناکافی هم یکی دیگر از دلایل خستگی است.همچنین خوردن غذاهای اشتباه! می تواند چنین مشکلی ایجاد کند.اگر شما روز خود را با خوردن شیرینیجات شروع می کنید،گلوکز خون شما به سرعت افزایش می یابد و به همان سرعت نیز پایین می آید در نتیجه شما پس از مدت کوتاهی احساس کسالت و خستگی می کنید.
راه حل: همیشه یک صبحانه کامل بخورید.سعی کنید صبحانه شما شامل پروتئین و کربوهیدرات های کمپلکس باشد مانند تخم مرغ و غلات.این ترکیب غذایی یک منیع انرژی است که به تدریج در اختیار سلول های بدن شما قرار می گیرد.

کم خونی (Anemia)
آنمی یکی از دلایل خستگی در خانم هاست و زمانی اتفاق می افتد که اکسیژن کافی توسط گلبول های قرمز در اختیار سلول های بدن قرار نمی گیرد.آنمی با یک تست خون ساده قابل تشخیص است.
راه حل: درمان آنمی به علت ایجاد کننده آن بستگی دارد.مثلا آنمی کمبود آهن(Iron Deficiency Anemia) با کمک مکمل غذایی آهن یا غذاهای دارای آهن مانند گوشت،جگر،لوبیا و … درمان می شود.

افسردگی
افسردگی علاوه بر اینکه بر روی روان اثرات سوء می گذارد،بلکه باعث اختلالات فیزیکی مانند خستگی، سردرد و بی میلی جنسی می شود.اگر به مدت ۲ هفته یا بیشتر به این علایم دچار شدید،احتمالا به افسردگی دچار شده اید.افسردگی به خوبی به روان درمانی و دارو پاسخ میدهد.برای درمان حتما به پزشک مراجعه کنید.

کم کاری تیروئید (Hypothyroidism)
تیروئید یکی از غدد درون ریز بدن است که در گردن و جلوی حنجره واقع شده است.این غده متابولیسم و سوخت و ساز بدن را کنترل می کند.هنگامی که فعالیت این غده کم می شود شما دچار خستگی و کسالت می شوید.
راه حل:یک تست خون می تواند کم بودن هورمون های تیروئید شما را تایید کند.هورمون های سنتتیک که توسط پزشک شما تجویز می شوند به راحتی متابولیسم بدن شما را به حالت عادی بر می گردانند.

خوردن کافئین زیاد
همه ما می دانیم که خوردن کافئین باعث افزایش هوشیاری و تمرکز می شود.اما محققان به این نتیجه رسیده اند که خوردن مقادیر زیاد مواد غذایی حاوی کافئین ممکن است باعث ایجاد خستگی شود.
راه حل: از خوردن قهوه،چای،شکلات و داروهای حاوی کافئین به مقدار زیاد پرهیز کنید.

عفونت پنهان مجرای ادرار
معمولا عفونت مجرای ادرار با علائمی چون سوزش ادرار و احساس ادرار فراوان داشتن شناخته می شود.اما این عفونت بعضی وقت ها هیچ علامتی غیر از خستگی ندارد.
راه حل:یک تست ادرار می تواند وجود یا عدم وجود این عفونت را تایید کند.با پزشک خود مشورت کنید.این عفونت و خستگی ناشی از آن به راحتی در عرض یک هفته از بین می رود

دیابت
در افراد دیابتی گلوکز در خون باقی می ماند و توسط سلول ها استفاده نمی شود و به انرژی تبدیل نمی شود.در نتیجه بدن به کمبود انرژی و خستگی دچار می شود.
راه حل: برای تایید ابتلا یا عدم ابتلا به دیابت به پزشک مراجعه کنید.این بیماری نیز قابل کنترل است.

بیماری های قلبی
بیماری های قلبی خصوصا در سنین بالا باعث ایجاد خستگی حتی در حین انجام کارهای ساده روزانه می شوند.
راه حل: مشورت با پزشک و استفاده مرتب از داروهای تجویز شده و تغییراتی در سبک زندگی،باعث تحت کنترل در آمدن بیماری های قلبی می شوند.

حساسیت های غذایی
بسیاری از پزشکان بر این عقیده اند که آلرژی به بعضی مواد غذایی می تواند باعث خواب آلودگی و خستگی شود.چنانچه پس از خوردن بعضی مواد غذایی خاص دچار کسالت میشوید،احتمال حساسیت به آن ماده غذایی را در نظر بگیرید.
راه حل: می توانید با پزشک خود مشورت کنید و یا اینکه از خوردن مواد غذایی که این حالت را در شما به وجود می آورند خودداری کنید.

سندرم خستگی مزمن (Chronic Fatigue Syndrome)
چنانچه خستگی شما بیش از ۶ وجود داشته و شدت خستگی شما به حدی است که از عهده کارهای روزانه خود بر نمی آیید،احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد.شایع ترین علامت این بیماری، خستگی شدید و دائم بدون علت خاص است.
راه حل: مشورت با پزشک و انجام دادن بعضی تمرینات بدنی خاص و تغییراتی در سبک زندگی باعث بهبودی می شود.

راه حلی سریع برای خستگی های متوسط
چنانچه شما به خستگی متوسط که هیچ دلیل خاص پزشکی برای آن پیدا نشده است دچارید،ممکن است ورزش کردن یک راه حل خوب باشد.یک پیاده روی یا دوچرخه سواری ۲۰ دقیقه ای به مدت ۳ روز در هفته راه بسیار مناسبی برای غلبه بر خستگی است.

پزشکان بدون مرز

سریعترین روش لاغری چیست؟


معمولا هنگامی که رژیم های لاغری می گیریم دوست داریم که هر چه سریعتر وزنمان کم شود،راه حل این موضوع بدین ترتیب می باشد...

بهترین راه لاغر شدن سریع،افزایش تعداد وعده‌های غذایی است.

دکتر پروانه رحیمی مقدم،

اضافه کردن وعده های غذایی از 3 به 5 وعده باعث بالا رفتن سوخت و ساز می شود و بهترین روش لاغری سریع افزایش وعده های طولانی مدت با جویدن طولانی غذا است.
در 5 وعده غذایی از مواد غذایی کم حجم استفاده کنیم و به صورت طولانی آنها را بجویم.

حذف یک وعده غذایی مانند صبحانه یا ناهار باعث چاقی است.حذف وعده‌های قبل از ساعت 6 بعدازظهر سوخت و ساز بدن را کم می‌کند و نه تنها لاغری به دنبال ندارد بلکه باعث چاقی نیز می شود.

افرادی که مایل به حذف یکی از وعده‌های غذایی خود هستند بهتر است در ساعاتی که بدن سوخت و ساز خود را پایین می آورد این کار را انجام دهند،یعنی در ساعات قبل از 6 بعد از ظهر وعده‌های غذایی خود را افزایش دهیم.

:isna.ir

بخشيدن ديگران مي‏تواند سلامت روان آدم‏ها را بالاتر ببرد


بگذاريد با يک سوال صريح شروع کنيم؛ «همين الان از چند نفر کينه به دل داريد؟ ». شمرديد؟ حالا بشماريد ببينيد چند نفر از شما کينه به دل دارند. لااقل آنهايي را که مطمئنيد يک جايي از شما دلخوري دارند و هنوز شما را نبخشيده‏اند نام ببريد. به عنوان يک آدم که هنوز شما را نبخشيده‏اند چه حسي داريد؟ به عنوان آدمي که هنوز تقصيرات يک نفر را نبخشيده است چه حسي؟ به نظرتان از اين 2تا حس کدامشان بدتر است؟ روان‏شناس‏ها مي‏گويند حس کسي که از ديگري کينه به دل دارد خيلي بدتر، آزاردهنده‏تر و براي سلامت روان و حتي بدن خطرناک‏تر است. چرا نبخشيدن اينقدر براي سلامت روان بد است؟ چرا بخشيدن براي سلامت روان خوب است؟ چه کار کنيم که آدمي با گذشتي شويم؟ اينها مطالبي است که مي‏خواهيم درباره آنها صحبت مي‏کنيم.

از چند دهه پيش روان‏شناس‏ها «بخشيدن ديگران» را به عنوان يک موضوع جديد در علمشان مطرح کردند و در موردش تحقيق کرده‏اند، حتي از قدرتي که بخشش دارد يک نوع روان‏ درماني موثر به وجود آورده‏اند. بخشيدن مي‏تواند به هزار و يک علت روي سلامت روان آدم تاثير مثبت داشته باشد که بعضي از اين علت‏ها اينها هستند:

1- کينه، اتلاف انرژي

وقتي که آدم از يک نفر کينه به دل مي‏گيرد؛ به ويژه اگر آن يک نفر نسبت نزديکي با آدم داشته باشد، ذهن آدم بخش بيشتر انرژي خودش را صرف فکر کردن به ظلمي مي‏کند که بر او روا رفته است. آن وقت است که کم‏کم تمام فکر و ذکر و هيجان و در نتيجه رفتار آدم حول يک چيز مي‏چرخد؛ خاطره رنجش و حس کينه. باور نمي‏کنيد که کينه بتواند اينقدر زندگي آدم را به هم بريزد، نه؟ آخرين باري که از يکي خيلي رنجيديد و روزهاي سياه بعدش را يادتان بياوريد تا دستتان بيايد ابعاد بزرگ‏ترش مي‏تواند با آدم چه کار کند.

2- بخشش، يک پايان خوب

تا وقتي که ما در ذهنمان از کسي رنجشي داشته باشيم ، تا اين رنجش را حل نکنيم نه جدا شدن از آن نفر و نه انتقام از او آراممان نمي‏کند؛ يعني به هر حال « رنجيدن » به عنوان يک موضوع تمام نشده در ذهن ما، باقي مانده است. خاصيت ذهن آدم هم اين است که تا يک موضوع ناتمام را تمام نکند آرام نمي‏گيرد.
تا وقتي که ديگران را نبخشيم احساس کينه به عنوان يک موضوع تمام نشده در ذهن ما مي‏ماند و ما را اسير مي‏کند. پس بخشيدن ديگران قبل از اينکه ديگران را آرام کند خود ما را آرام مي‏کند.

3- دوري از بيماري‏هاي روان تني

وقتي که خاطر ما از يک نفر رنجيده است دائم و پشت سر هم از رنجاننده و خودمان که در موقعيت رنجش جوابش را نداده‏ايم حرص مي‏خوريم. حرص خوردن افراطي هم که نتيجه‏اش معلوم است؛ انواع و اقسام شکل‏هاي اضطراب، وسواس، افسردگي، زخم معده و جوش صورت را به وجود مي‏آورد.
بخشش

چند گام براي بهتر بخشيدن

بخشيدن ديگر آنقدر مي‏تواند اثر مثبت روي سلامت روان داشته باشد که بعضي از روان‏شناس‏هايي که بيشتر روي مسائل معنوي کار کرده‏اند ، يک «روان‏ درماني براساس بخشش» طراحي کرده‏اند. آنها مي‏گويند اگر ريشه اضطراب و استرس يک کينه قديمي باشد ، بهترين راه براي بر طرف کردن آن ، اين است که بيمار با تمام وجودش از تقصيرات ديگران بگذرد. بعضي از اين توصيه‏ها در واقع مراحلي از همان روان درماني هستند. پس اگر کينه، زندگي‏تان را به هم ريخته است لطفا با کمک يک روان‏شناس اين مراحل را طي کنيد:

گام 1- احساسات منفي را انکار نکنيد!

ديده‏ايد بعضي‏ها مي‏گويند «من از هيچ‏کس چيزي به دل نمي‏گيرم». راستش را بخواهيد، دست کم از نظر روان‏شناسي اين «هيچ‏چيز» غيرممکن است. اگر خيلي بخواهيم روانکاوانه برخورد کنيم، حتي تاکيد يک نفر بر «اصلا»، «ابدا»، «هيچ‏وقت» و «در هيچ شرايطي» کينه به دل نگرفتن مي‏تواند نشانه اين باشد که اتفاقا ته دل آن آدم يک کينه عميق خوابيده است و عملا آن آدم کينه‏اي‏تر از ديگران است. پس لطفا احساس کينه از ديگران را دست کم از خودتان پنهان نکرده و به جايش بنشينيد به ابعاد مختلفش فکر کنيد؛ به اينکه چقدر شدت دارد؟ نسبت به چه کسي يا چه کساني است؟ اولين بار کي از او رنجيده‏ايد و چرا؟ آيا ممکن است ريشه‏هاي اين کينه به کودکي‏تان برگردد؟ ممکن است رنجش خاطرتان خيلي افراطي و غيرواقعي باشد؟

گام 2- دو دو تا چهار تا کنيد!

يک بار ديگر اين مقاله را بخوانيد و با خودتان فکر کنيد که روي هم‏رفته مضرات کينه داشتن يا تلافي کردن، بهتر است يا سودهايش. همين که شما به اين نتيجه برسيد که بخشيدن هم مي‏تواند در کنار کينه ابدي و تلافي کردن يکي از گزينه‏هايتان باشد ، از اين گام نتيجه گرفته‏ايد.

گام 3- حق قصاص و بخشش

مي‏گويند بخشش وقتي لذت‏بخش‏تر است که آدم توانايي قصاص کردن را داشته باشد. اينکه شما خودتان را، هم در انجام تلافي و هم در بخشيدن محق بدانيد، باعث مي‏شود که راحت‏تر و بدون اکراه ديگري را ببخشيد. شايد به همين خاطر است که مراسم آشتي کناني که بدون ميل دو طرف قضيه انجام مي‏شود، معمولا نتيجه نمي‏دهد.

گام 4- به محدوديت‏هاي او فکر کنيد

حالا وقت اين است که کمي مقدار هيجان قضيه را بياوريد پايين و اتفاقي را که باعث رنجش شما شده است، منطقي‏تر بررسي کنيد. ببينيد که واقعا چرا رنجاننده، شما را رنجانده است. آيا او خودش محدوديت‏‏هايي نداشته که باعث آن رفتار شده است؟ ممکن نيست که در روز يا روزهايي که شما را رنجانده است، از چيزي ناراحت بوده باشد؟ احتمال ندارد که شما رفتاري کرده باشيد که چيز تلخي را برايش زنده کرده باشد؟ اصلا به اين خاطر نيست که او خودش در زندگي‏اش تحت فشارهاي رواني شديدي بوده و براي همين کلا عصبي بار آمده است؟ خب! همه اينها مي‏تواند محدوديت‏هايي باشد که باعث مي‏شود يک نفر شما را برنجاند. شما خودتان از اين محدوديت‏ها نداريد؟ براي خودتان پيش نيامده که ناخواسته يک نفر را برنجانيد؟ منصف باشيد ديگر!

گام 5- خوبي‏ها را هم ببينيد

معمولا رنجش خاطرهاي عميق از کساني پيش مي‏آيد که ما از آنها توقع رنجاندن نداشته‏ايم. خب، اين آدم‏ها که يک دفعه از آسمان نيامده‏اند؛ اين آدم‏ها يک خوبي‏هايي داشته‏اند که ما اول با آنها احساس نزديکي کرده‏ايم که بعد از رفتارشان برنجيم ديگر.فکر کنيد، ببينيد که واقعا هيچ خوبي‏اي در وجود آن آدم نيست؟

گام 6- تصميم بگيريد

تا حالا ديگر بايد دستتان آمده باشد که بخشيدن، هم عمل منصفانه‏تري است و هم در درجه اول به نفع خودتان است اما هنوز مختاريد که بين گذشت و کينه يکي را انتخاب کنيد. به هر حال، دل را يکدله کنيد و تصميم بگيريد. براي تصميم‏گيري عجله نکنيد اما زياد هم در ترديد نمانيد.فقط يادتان باشد که تصميم‏گيري‏تان فقط به خاطر منافع منطقي نباشد و واقعا از ته دلتان ديگران را بخشيده باشيد.

گام 7- بخشيدن را در عمل نشان دهيد!

اگر واقعا از ته دل يک نفر را بخشيده باشيد ، ديگر نبايد اکراه داشته باشيد که برويد با او دست بدهيد و روبوسي کنيد. اگر هم به شما بر مي‏خورد که چرا او پا پيش نگذاشته است، غيرمستقيم به دوستان مشترک نشان دهيد که تمايل داريد با رنجاننده آشتي کنيد.هميشه پايه‏هايي براي مراسم آشتي کنان وجود خواهند داشت!


همشهري خانواده

۱۳۸۸ مرداد ۲۴, شنبه

کارهایی که خانم ها باید از ان بپرهیزند

جه کارهایی شوهرتان را فراری می‌کند؟آیا تا به حال شده در حالی که گمان می‌کردید لحظات فوق‌العاده خوبی در کنار همسرتان دارید، ناگهان او عصبانی شده و شروع به ایراد گرفتن از شما کند؟

از این 8 کار بپرهیز، خانم عزیز!

آیا تا به حال شده در حالی که گمان می‌کردید لحظات فوق‌العاده خوبی در کنار همسرتان دارید، ناگهان او عصبانی شده و شروع به ایراد گرفتن از شما کند؟ متاسفانه اغلب خانم‌ها عاداتی دارند که مردها را ناراحت می‌کند..


1- جاروبرقی کشیدن در وقتی که وقتش نیست!
ساعت 8 شب است، همسرتان از محل کار به خانه برگشته و روی کاناپه در حال استراحت و تماشای تلویزیون است. شما که تا به حال مشغول امور دیگر منزل و رسیدگی به کودکان بوده‌اید حال این فرصت را پیدا کرده‌اید که خانه را کمی جارو بکشید، پس با کمال احترام از همسر خود می‌خواهید دقیقه‌ای کودکان را زیر نظر بگیرد و پاهایش را بلند کند تا خانه را جارو بکشید اما متوجه عصبانیت همسرتان می‌شوید.
بهترین راه این است که به او حق داده و جارو کشیدن را به فردا موکول کنید.


2 -غرغر کردن موقعی که او دارد فوتبال می‌بیند
امروز بعد از ظهر از تلویزیون مسابقه فوتبال تیم مورد علاقه همسرتان پخش می‌شود. اما شما از فوتبال یا تیم مورد علاقه او متنفرید، بنابراین مدام در حالی که او در حال تماشای تلویزیون است در خانه راه می‌روید، غرغر می‌کنید و از تیم او یا حتی تماشای فوتبالش ایراد می‌گیرید. او که از کار شما کلافه شده ممکن است کاملا محترمانه از شما بخواهد ساکت باشید. نباید از عکس‌العمل همسرتان ناراحت شوید. فراموش نکنید در یک خانواده هر کسی حق دارد به علایق خود مشغول شود، اگر شما فوتبال دوست ندارید بهتر است آن ساعت برای گردش با دوستان‌تان قرار بگذارید یا به خرید بروید.

3 - بگو منو دوست داری بگو
به رستوران رفته‌اید و ساعات بسیار خوبی را با هم گذرانده‌اید. حال به خانه برمی‌گردید و در کنار همسرتان که مشغول تماشای تلویزیون است می‌نشینید و شروع می‌کنید به پرسیدن سوالات رمانتیک نظیر «چه‌قدر من رو دوست داری؟» ممکن است ابتدا همسرتان با گفتن یک یا دو جمله احساسش را به شما بیان می‌کند اما اگر سوالات ادامه یابد، ساکت شود و شما گمان کنید به شما بی‌علاقه است یا حوصله‌تان را ندارد. پرسیدن سوالات عاشقانه خوب است اما هر چیز زمانی دارد.

4 - کی بود؟ چی بود؟ کجا بودی؟
«کی بود زنگ زد؟» «چی می‌خواست؟» «خوب تو بهش چه گفتی؟»
گاهی اوقات زنان بدون آنکه منظور خاصی داشته باشند، همسرانشان را بیش از حد سوال پیچ می‌کنند. در اینجاست که صبر همسران ممکن است تمام شود. فراموش نکنید بهترین کار این است که هرگز خیلی در کارهای همسرتان دخالت نکنید. اجازه دهید هر فردی زندگی شخصی خود را داشته باشد. وقتی اجازه می‌دهید همسرتان در زندگی شخصی‌اش رازهایی را برای خود نگه دارد، زندگی مشترک شما باثبات‌تر خواهد بود.

5 - ادب کردن شوهر
گاهی زنان با همسران خود مثل کودکان برخورد می‌کنند. مثلا مدام به او یادآوری می‌کنند که به دندانپزشک مراجعه کند. فراموش نکند نان بخرد. روغن ماشین‌ را چک کند و... این حرف‌ها تنها می‌تواند سبب عصبانی شدن همسرتان شود. او ازدواج نکرده تا کسی همانند مادرش مدام او را نصیحت کند. اگر کاری را فراموش می‌کند تنها یک بار به او گوشزد کنید و قبل از آنکه نظرتان را در مورد کاری بدهید، منتظر شوید تا خود او درباره آن صحبت کند یا نظرتان را بخواهد.

6- افتادن از آن طرف بام
مدام به همسرتان زنگ می‌زنید، می‌خواهید تنها با او بیرون بروید و دوری‌اش را نمی‌توانید تحمل کنید؟ مردان شاید در ماه‌های اول ازدواج این روند را تحمل کند اما بعد از این عادت شما عصبانی خواهند شد. اجازه بدهید ساعاتی از روز را به حال خودش باشد و همراه با همکارانش ساعاتی را خوش بگذراند.

7- الان میام!
ساعت 8 به تولد یکی از دوستان همسرتان دعوت شده‌اید و با آنکه همسرتان نیم ساعت است آماده روی کاناپه نشسته. شما هنوز به دنبال این هستید که چه روسری با پیراهن‌تان جور است و او مدام تکرار می‌کند که زود باش، همین لباس خوب است و... تا آنکه در نهایت از دست شما عصبانی می‌شود. بهترین کار این است که شما یک یا دو ساعت پیش از ساعت مقرر انجام کارهای خود را آغاز کنید تا وقتی او آماده می‌شود شما دیگر کاری برای انجام دادن نداشته باشید.

8 -انتقاد از مادرشوهر
«مادرت را خیلی دوست دارم ولی بهتر بود قبل از آنکه بیان حداقل اول زنگ می‌زدند.» شاید حق با شما باشد ولی حتی یک انتقاد محترمانه از مادر همسرتان ممکن است او را ناراحت کند. اگر می‌خواهید در دید همسرتان و خانواده‌اش بهترین باشید هرگز از مادر همسرتان ایراد نگیرد.

:salamat.ir

ارتباط شخصيت با ميزان استرس


استرس، اصطلاحا به دو دسته «خوب» و «بد» تقسيم‌بندي مي‌شود چرا که اصل استرس، واکنش طبيعي و خودکار بدن براي آماده کردن ما جهت انجام کارهاي فوري و ناگهاني است.

آن چيزي که باعث مي‌شود استرس، بد يا خوب باشد، اين است که اين پاسخ خودکار بدن، بيش از حد باشد يا نباشد. به هر حال، داشتن درجاتي از استرس به فرد کمک مي‌کند فعاليت‌هايي را که بايد انجام دهد، به نحو بهتري به سرانجام برساند... آيا استرس، به خودي خود مي‌تواند نقشي در موفقيت فرد در زندگي، کار و تحصيل داشته باشد يا خير.

«استرس خوب» آن شکل از واکنش بدن به محرک‌هاي بيروني است که بدن را به آمادگي بيشتر وامي‌دارد. ترشح هورمون‌هاي مرتبط با استرس که اصلي‌ترين آنها دو هورمون اپي‌نفرين و نوراپي‌نفرين هستند، اثرات زير را به صورت فيزيولوژيک و به شکل مستقيم يا غيرمستقيم در بدن موجب مي‌شوند. جريان خون بيشتري توسط قلب پمپاژ مي شود خون موجود در رگ‌هاي پوست و سطح بدن به سمت اعضاي حياتي‌تري مثل مغز و قلب جا به جا شود. آزاد شدن ذخاير قندخون از شکل ذخيره شده آنها (يعني گليکوژن) به شکل قند آماده به مصرف (گلوکز) در داخل خون است . آزاد شدن انواع سلو‌ل‌هاي ايمني بدن به داخل رگ‌

افراد داراي تيپ شخصيتي B، با مسايل و اتفاقات راحت‌تر برخورد مي‌کنند و کنار مي‌آيند و نسبت به محرک‌هاي محيطي، حساسيت کمتري از خود نشان مي‌دهند. اين افراد معمولا به همان سطحي از کارايي و رشد که رسيده‌اند، قناعت مي‌کنند

استرس بد چيست؟

هر وقت پاسخ هورموني بدن به محرک‌هاي بيروني که باعث ترشح‌شان مي‌شوند، بيش از حد باشد يا اينکه با محرک‌‌هاي ساده و پيش‌پا افتاده‌تري، اين هورمون‌ها ترشح شوند، آن وقت است که استرس بيش از حد (و به تدريج، اضطراب) و يا استرس نابجا ايجاد مي‌شود. آنچه در موفقيت فردي و اجتماعي انسان دخيل است، آن است که شرايطي را که او را دچار استرس بد و نامطلوب مي‌کند، بشناسد و مهارت‌هايي را کسب نمايد که بتواند استرس بد را به تدريج به استرس خوب تبديل کند. بهتر است با ذکر مثال‌هايي سعي کنيم مواردي را که استرس باعث ايجاد مشکل در سر راه موفقيت فرد مي‌شود، بهتر بشناسيم. استرس بيش از حد، موقع رفتن به مدرسه، استرس بيش‌ از حد، موقع سخنراني در يک جمع، استرس بيش از حد، موقع کنکور يا امتحانات بزرگ، استرس بيش از حد، موقع آمدن مهمان و يا رفتن به مهماني، استرس بيش از حد، موقع رانندگي يا امتحان رانندگي.

اما چگونه بايد اين موارد را شناخت؟ لازم است که همواره توجه خودمان به اين «بيش از حد» بودن‌ها باشد و يا اگر اطرافيان متوجه آن شدند، از آنها بخواهيم نظرشان را به ما منتقل کنند. با توجه به ميزان استرسي که در حالت طبيعي به افراد وارد مي‌شود، آدم‌ها به صورت کلي به دو تيپ شخصيتي زير تقسيم‌بندي مي‌ش

تيپ شخصيتي A
: اين گروه افرادي هستند منظم‌تر، جدي‌تر، پرتلاش‌تر و حساس‌تر به انجام کارها و امور محوله به آنها و مسايل شخصي و کاري‌شان. (اصطلاحا جوشي‌اند!)عموما در رسيدن به اهدافي که برايشان مهم است و براي دستيابي به موفقيت‌هاي بالاتر تلاش بيشتري انجام مي‌دهند و آمادگي بالاتري از خود نشان مي‌دهند. اما از آن طرف، احتمال ايجاد اضطراب و استرس بيش از حد هم در آنها بيشتر است.

• تيپ شخصيتي B:
اين گروه افرادي هستند آرام‌تر، راحت‌تر و با حساسيت‌ کمتر به انجام کارها و امور محوله به آنها و مسايل شخصي و کاري‌شان. (اصطلاحا خونسردند!) افراد داراي تيپ شخصيتي B، با مسايل و اتفاقات راحت‌تر برخورد مي‌کنند و کنار مي‌آيند و نسبت به محرک‌هاي محيطي، حساسيت کمتري از خود نشان مي‌دهند. اين افراد معمولا به همان سطحي از کارايي و رشد که رسيده‌اند، قناعت مي‌کنند و کمتر پيش مي‌آيد که به دنبال ارتقاي ناگهاني و حرکت به سمت پله‌هاي دست‌نيافتني‌تر باشند.

چگونه استرس بد را به خوب تبديل کنيم؟

براي دستيابي به موفقيت‌هاي بيشتر، فرد لازم است هم استرس از نوع خوب را داشته باشد و هم مهارت‌هايي را ياد بگيرد که استرس بد را به استرس خوب تبديل کند.

• مواجهه و تمرين:
يکي از رايج‌ترين راه‌هاي غلبه بر استرس بد، مواجهه با شرايطي است که فرد را دچار استرس مي‌کند؛ يعني «دل به دريا زدن» و «تمرين» براي مواجهه با شرايط بد، باعث مي‌شود که فرد در دفعات بعدي، دچار استرس کمتري شود.

• آشنايي با روش‌هاي آسوده‌سازي:
خوشبختانه امروزه روش‌هاي گوناگوني براي مقابله با استرس از طريق آسوده‌سازي يا ريلکسيشن در دسترس است و آموزش داده مي‌شود. اين روش‌ها به افراد کمک مي‌کنند تا در شرايط استرس‌زا بتوانند خود را آرام کنند و پاسخ غيرطبيعي بدن را به حالت طبيعي درآورند.
يکي از رايج‌ترين راه‌هاي غلبه بر استرس بد، مواجهه با شرايطي است که فرد را دچار استرس مي‌کند؛ يعني «دل به دريا زدن» و «تمرين» براي مواجهه با شرايط بد.

• استفاده يا کمک گرفتن از يک راهنما:
در بعضي گروه‌هاي سني که فرد خودش متوجه حالت غيرطبيعي هست، مي‌تواند از والدين، خواهر يا برادر، معلم يا استاد، دوستان و آشنايان مورد اعتماد بخواهد تا نشانه‌هاي غيرطبيعي استرس را در وجود او شناسايي کنند.

• دسترسي به خوردني‌هاي شيرين:
همراه داشتن آب‌نبات يا شکلات در مواقع استرس کمک مي‌کند تا بتوان با سرعت بيشتري، قند مورد نياز براي سوخت و ساز اعضاي حياتي بدن مثل مغز را که نيازمند تمرکز و فعاليت صحيح و دقيق است، فراهم کرد.

• مطالعه:
مطالعه، چه درباره روش‌هاي کنترل استرس و چه درباره هر چيز ديگر، روشي است که علاوه بر کاهش‌ استرس، به تقويت تمرکز در شرايط استرس کمک مي‌کند. ضمن آنکه به يادگيري هم کمک مي‌کند.

• ورزش و فعاليت بدني:
از روش‌هاي شناخته‌‌‌‌شده کاهش استرس بد و افزايش استرس خوب، ورزش و فعاليت جسماني است.

• مشاوره:
مشاوره با فرد دانا، آگاه يا يک روان‌شناس و روان‌پزشک، در تقويت استرس خوب بسيار کمک کننده خواهد بود.

• شرکت در فعاليت‌هاي اجتماعي:
شرکت در اين فعاليت‌ها، علاوه بر اينکه مهارت‌هاي کار گروهي را در افراد افزايش مي‌دهد، به آنها کمک مي‌کند تا در شرايط بروز مشکلات بتوانند تصميم‌گيري منطقي‌تر و بهتري داشته باشند و به تدريج ياد بگيرند که چگونه با مسايلي که آنها را دچار استرس مي‌کند، کنار بيايند.

دکتر عليرضا احمدوند
تبیان

شیوه ی صحیح لاغر شدن چیست؟

برخی افراد همیشه به دنبال دارو یا رژیم های لاغری هستند که معجزه کنند و نتایج عجیب و غریب و خیلی فوری نشان دهند؛ مثلا طی یک ماه، 10 کیلو لاغر شوند،اما...

برای لاغر شدن،نکات زیر را مد نظر داشته باشید:
  • نباید رژیم هایی را که بر پایه ی مواد غذایی مغذی نیست،امتحان کنید.(مانند رژیم آب یا رژیم سرکه سیب)
  • نباید رژیم هایی که ادعاهای عجیب و غریب در آن مطرح می شود را امتحان کنید.
  • نباید رژیم هایی که فقط یک نوع غذا در آن به کار رفته است را اجرا کنید،مانند رژیم پروتئین، رژیم بستنی
  • همچنین از رژیم هایی که پول زیادی به صورت پیش پرداخت می گیرند،پرهیز نمایید.

این بررسی مانند تحقیقات دیگر به ما ثابت می کند که مطمئن ترین،بهترین و نزدیک ترین راه برای کاهش وزن،اجرای یک رژیم غذایی متعادل به همراه فعالیت بدنی مناسب است.این روش،یک راه عجیب و غریب برای درمان چاقی نیست،بلکه راهی برای کاهش تدریجی وزن و داشتن یک تغذیه ی سالم و یک روش زندگی سالم است.
:tebyan

غذاهای ضد پیری!!


این قانون طبیعت است که سلولهای تمام افراد زنده بشریت بعد ازگذشت مدتی دچار پیری می شوند وپویایی اولیه خود را از دست می دهند،این موضوع به وضوح در صورت و بدن اشخاص دیده می شود به همین دلیل گفته می شود که آن شخص دچار پیری شده است و نشانه های پیری در او نمایان شده است.اما شما می توانید با تغذیه صحیح و مناسب پیری را به تاخیر بیاندازید .
اما چه ویتامین هایی در این موضوع دخیل هستند و این ویتامین های در چه غذاهایی دیده می شوند :

ویتامین آ :
در محصولات لبنی به وفور دیده می شود، در زرده ی تخم مرغ،جگر،کره،ماهی هایی که دارای رنگ تیره ای می باشند .میوه ها و سبزیجاتی که دارای دارای رنگ قرمز و نارنجی هستند مانند: گوجه فرنگی،خربزه،طالبی،زردآلو،هویج. و هم چنین سبزیجاتی که دارای رنگ سبز می باشند .

ویتامین سی :
مرکبات،کیوی،اسفناج، میوه هایی که دارای رنگ قرمز هستند،گل کلم،خرمالو.

ویتامین ای:
عصاره های سبزیجات،ماهی،روغن های مثل:روغن و عصاره ی زیتون، عصاره ی و شیره ی انگور.

آنتی اکسیدان ها :
مواد دیگری هستند که به سلول های کمک می کنند تا با پیری مقابله بیشتری داشته باشند و دیرتر قدرت و پویایی خود را از دست دهند.

اما این آنتی اکسیدان های در جه موادی وحود دارند :
لیکوپین های ( کاروتنوئید های ) در مواد غذایی مانند : گوجه فرنگی،کلم بنفش،هندوانه.
کراتین های : پیاز،موسیر،کلم بروکلی.

مواد غذایی دیگری که ضد پیری هستند عبارتند از :

سلنیوم ها : در مواد غذایی مانند :ماهی و کلا مواد غذایی که از دریا به دست می آیند حاوی سلنیوم هستند.نان های که حاوی مواد مغذی هستند،سیر،زرده ی تخم مرغ،فلفل قرمز،

منیزیم: عصاره ی میوه های،آب های معدنی،شکلات،غلات.

کلسیم : مواد لبنی، سبزیجاتی که دارای رنگ سبز هستند .

آهن : گوشت قرمز،

زینک : غلات .

منگنز : بادام ، گندم .

توصیه های اساسی : از سن 40 سال به بالا شما باید مراقبت های تغذیه ای را آغاز کنید زیرا از این سن به بعد است که سلول های دچار فرسایش می شوند و کم کم فعالیت و پویایی سابق خود را از دست می دهند .

علائم پیری مانند :
خشک شدن پوست،سفیدی تارهای مو،دردهایی در ناحیه ی مختلف بدن.این موارد و علائمی که ذکر شد همه در رابطه با نشانه های پیری در یک فرد است .بلافاصله بعد از این که این علائم ظاهر شد شما باید تغذیه صحیح و مراقبت های پوستی را آغاز کنید .

تغذیه خود ار متحول کنید :
شما بعد از یک سنی و گذشت یک دوره ی خاص به تغذیه دیگری نیازمندید و کلید جوانی چیزی جز تغذیه مناسب نمی باشد .مانند :سبزی ها،میوه ها ، روغن ها و عصاره های میوه ها،ماهی،لبنیات،غلات ،

مواد غذایی را کمتر سرخ کنید سعی کنید بیشتر به حالت آب پز یا کبابی کردن غذاهای از آنها استفاده کنید .

مواد غذایی تان را کمتر فریز کنید و برای مثال از فریز کردن سبزی های خودداری کنید زیرا با فریز کردن ویتامین های شان را از دست می دهند .

ما در دوره ی به سر می بریم که آلودگی های بسیاری وجود دارد : آلودگی صوتی،آلودگی هوا ، استرس،اعتیاد،سیگار،داروهای، عدم فعالیت و ورزش ،پس با این شرایط باید از کشیدن سیگار خودداری کنید تا کمتر به بدن شما آسیب برسد.
www.seemorgh

۱۳۸۸ مرداد ۱۱, یکشنبه

فرصت آن چه شما باید خلق کنید نه عقربه ها


شاید این اتفاق برای تو هم رخ داده باشد که هنوز چشم به هم نزده ای ظهر از راه رسیده است و تو هیچ کارت را نکرده ای. گاهی دلت می خواهد که عقربه های ساعت را نگه داری تا این قدر تند پیش نروند و تو بتوانی به کارهایت برسی اما نمی توانی! از همه هم گله داری، خیلی ها هم از دست تو گله دارند.


وقت دیدن هیچ کدام از اقوام و نزدیکان و دوستان را نداری، گاهی وقت ها حتی فرزندت را هم فرصت نمی کنی به خوبی ببینی و با او هم کلام شوی، تو وقت کم داری مثل خیلی های دیگر…می پرسی این وقت ها و ساعت ها کجا می روند که نه از آمدنشان تو می فهمی نه از رفتنشان! تو نمی دانی وقت های طلایی ات به کجا می روند! طبق یک آمار در کشورهای توسعه یافته یک نفر از هر پنج نفر هفته ای چهل ونه ساعت کار می کند و یک نفر از هر دوازده نفر شصت ساعت در هفته را صرف حرفه اش می کند. ساده کردن زندگی شاید یکی از راه هایی باشد که در دنیای مدرن و رنگارنگ کنونی بتواند کمک ما در یافتن وقت باشد. این واژه به معنای آن است که روش های اصلی و فرعی صرف پول، وقت و انرژی مان را یاد بگیریم و بعد برای مهار بی نظمی ها قدم برداریم.

● روز خود را درست آغاز کنید

؛دکتر صادقی، روان شناس حوزه اجتماعی در گفت وگو با خانواده و سلامت برای کنترل مسائل زندگی و پیداکردن وقت می گوید: کارهایی را که برای آماده شدن در روز بعد لازم است، تا حد امکان شب قبل انجام دهید، لباسی را که می خواهید بپوشید انتخاب کنید و کمربند و جوراب را هم آماده کنید. لباس ها را وارسی کنید تا لک و پارگی و دکمه افتاده نداشته باشد. حتی میز صبحانه را هم بچینید البته بدون موادغذایی!شما می توانید فهرستی از لوازم موردنیاز بچه ها در مدرسه تهیه کنید مثلا تکالیف شب، کتاب ها، پول ناهار، پول توجیبی و … بچه ها را وادار کنید هر شب قبل از خواب این فهرست را بررسی کنند. هرچه را می خواهید همراه ببرید دم در خانه بگذارید مثل کیف، لباس هایی که می خواهید خشک شویی ببرید، پرونده ها و … سعی کنید کلیدها را هم همیشه در یک جا قرار دهید، تحقیقات نشان می دهد بزرگسالان به طور متوسط شانزده ساعت در سال را صرف پیداکردن کلیدهای گم شده می کنند.

● خانه خود را مرتب کنید

؛خانم اکبرپور، کارشناس علوم اجتماعی نیز در گفت وگو با ما در این ارتباط می گوید: هرچیز که در تملک شماست، مراقبت می خواهد. صندلی، بلوز، گلدان روی میز، صندلی ها و … باید گردگیری، حفظ، مرتب و تعمیر شود. خلاص شدن از شر دارایی های غیرضروری، به دست آوردن وقت است. برای غلبه بر حس ابتکار که در درون هرکس فریاد می زند: «این ممکن است به دردم بخورد!» به خود بگویید: «من هرگز از این چتر خراب استفاده نکرده ام. چتر نو هم قیمت زیادی ندارد» یا «بله، شاید روزی این ته مانده کاغذ به دردم بخورد اما دلیلی ندارد هرچیزی را که ممکن است روزی لازمم شود، نگاه دارم در این صورت باید یک انبار اجاره کنم» به تدریج شروع کنید و هر دفعه یک کشو یا قفسه را تمیز کنید. اگر شکسته است یا تعمیر کنید یا دور بیندازید اگر مناسب نیست یا عوض کنید یا از شرش خلاص شوید.

● هیچ چیز را برای «فعلا» جایی نگذارید

؛دکتر رضا ضمیری عضو هیئت علمی دانشگاه در گفت وگو با ما می گوید: فقط با پرورش عادات صحیح می توان از آشفتگی و بی نظمی جلوگیری کرد. هیچ چیز را برای «فعلا» جایی نگذارید. ژاکت را «فعلا» روی دسته صندلی نگذارید و لیوان ها را هم «فعلا» در ظرف شویی آشپزخانه رها نکنید. اگر غیر از این باشد ناچارید به هر کار بیش از یک بار بپردازید.

● گاهی بگویید «نه»

؛اکبرپور در ادامه می گوید: «نه» یک واژه دو حرفی است که می تواند در هفته ساعات زیادی را برایتان آزاد کند. آن را با ملایمت اما فوری بگویید، البته یک توضیح مختصر هم کافی است. مثلا «وقت ندارم»، از آوردن بهانه های بلند و بالا بپرهیزید. زیرا طرف مقابل راهی پیدا می کند که شما تقاضایش را بپذیرید.

● به خرید ارزان، وقتتان را نفروشید

؛دکتر صادقی در ادامه بحث توصیه می کند : به بهانه خرید ارزان تر وقتتان را از دست ندهید. به اغلب ما یاد داده اند حواسمان به پول باشد، نه به وقت! بنابراین به مخیله ما هم خطور نمی کند که برای اندوختن چند سکه ناچیز چه زمان جبران ناپذیری را هدر می دهیم. شاید بد نباشد گاهی به این بیندیشیم که آیا ارزشش را دارد که این قدر وقت هدر کنیم!

● کودکان را به یاری بطلبید

؛دکتر صادقی می گوید: بچه های سه تا چهارساله می توانند کاسه غذای خود یا پوشک نوزاد را بیاورند. بچه های پنج تا هفت ساله می توانند میز را بچینند، رخت خواب ها را مرتب کنند و کمی هم رفت وروب کنند، بچه های هشت تا دوازده ساله می توانند جمع وجور و گردگیری کنند و آشغال ها را بیرون ببرند. بگذارید بچه ها از قبل بدانند که چه انتظاری از آن ها دارید. با اعلام یک فهرست نوبتی از کارهای خانه که به طور دقیق معلوم کند هرکس چه کاری باید انجام دهد، از مشاجراتی مانند «نوبت من نیست!» جلوگیری می کند. البته شما هم سطح توقعاتتان را باید پایین بیاورید. رخت خوابی که بد مرتب شده است بهتر از رخت خوابی است که اصلا مرتب نشده است اگر بد مرتب کردن شگردی برای کارشکنی است در این حالت اسلحه را زمین نگذارید. اگر تسلیم شوید فرزندتان مزه پیروزی در مقابل یک بزرگ تر را می چشد و آن وقت از همین روش برای در رفتن از زیر بقیه کارها استفاده خواهد کرد.

● و اگر بازهم وقت می خواهید

؛دکتر صادقی در پایان برای یافتن وقت توصیه می کند: تلویزیون را به عنوان تفریح اصلی از برنامه تان حذف کنید. کمتر کسی گذراندن وقت پای تلویزیون را مهم می شمارد و یا از آن لذت می برد. اشخاص اگر بتوانند حداقل یک سوم ساعتی را که به حالت نیمه هیپنوتیزم جلوی تلویزیون می گذرانند، پس بگیرند زندگی برایشان بسیار ساده تر می شود. از قبل بدانید که چه برنامه هایی را می خواهید ببینید، بعد از دیدن آن ها بلافاصله تلویزیون را خاموش کنید. اوقاتی را تعیین کنید مثل وقت خوردن غذا و بعدازظهرهای روز تعطیل و در آن اوقات به هیچ وجه تلویزیون را روشن نکنید. پاداش این همه ساده کردن زندگی این است که آزادکردن وقت برای کارهای مورد علاقه تان را حاصل خواهید کرد


pezeshk.org