۱۳۸۸ آذر ۳, سه‌شنبه

حد صداي مطلوب براي گوش شما چقدر است؟

سميه شرافتي:
كميته علمي اتحاديه اروپا اعلام كرده 5 تا 10درصد از كاربران ام‌پي‌تيري اگر بيش از يك ساعت در روز و حداقل به‌مدت 5 سال مستمر به صداي بلند موسيقي با اين وسيله گوش دهند، ‌به ناشنوايي دائمي دچار خواهند شد.

به‌عقيده كارشناسان، حد استاندارد استفاده از دستگاه‌هاي ام‌پي‌تيري از نظر صوتي نبايد از حدود 85 دسي‌بل بيشتر باشد. البته اين دستگاه‌ها ميزان دسي‌بل را مشخص نمي‌كنند و بيشتر به‌صورت صداي كم، متوسط و زياد عرضه مي‌شوند.

دكتر محمد اجل‌لوئيان، استاد دانشگاه علوم پزشكي بقيه‌الله و فوق‌تخصص بيماري‌هاي گوش، در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: صداي كم از نظر ما ميزان صداي مطلوب است. همچنين توصيه مي‌كنيم كه صداي متوسط بيشتر در محيط‌هاي شلوغ مورد استفاده قرار گيرد. صداي بلند نيز فقط براي كم‌شنوايان توصيه مي‌شود.

دكتر محسن نراقي، متخصص گوش و حلق و بيني و عضو هيأت علمي دانشگاه علوم ‌پزشكي تهران نيز در گفت‌وگو با همشهري و در اين‌باره تصريح مي‌كند: براي اينكه فرد، مطمئن باشد سيستم صوتي به گوش‌اش ضربه نمي‌زند و با توجه به اينكه حساسيت گوش‌ها به صدا با هم متفاوت است، به‌عنوان يك معيار كلي بايد سعي شود هنگام شنيدن صدا از حداقل صدايي كه مي‌توان آن را شنيد، استفاده شود؛ يعني نخستين حد صداي بالاتر از آستانه شنوايي.

در غير اين صورت اگر فردي مرتب از ميزان صداي بلند استفاده كند، سلول‌هاي مويينه شنوايي او از بين مي‌روند و به هيچ وجه هم اين سلول‌ها جايگزين نخواهند شد. وي با بيان اين عبارات تاكيد مي‌كند: نتيجه اين امر، ناشنوايي فرد است و اينكه او مجبور خواهد بود براي هميشه از سمعك استفاده كند.

يكي ديگر از مشكلات دستگاه‌هاي پخش موسيقي، فايل‌هاي مختلف صوتي است كه هر فايل با شدت صداي متفاوتي شنيده مي‌شود.دكتر اجل‌لوئيان درباره اين مشكل و همچنين زمان استفاده از اين دستگاه‌ها اين‌طور توضيح مي‌دهد: زمان استفاده از ام‌ پي‌تيري‌پليرها بسته به شدت صداي آنها متفاوت است؛ به‌طوري كه اگر ميزان صدا پايين باشد، فرد مي‌تواند تا يك ساعت از آن استفاده كند.

همچنين درصورت متوسط بودن صدا، زمان استفاده 20‌دقيقه‌اي توصيه مي‌شود و درصورت بلند بودن بيش از حد صدا، فرد تنها مجاز است 5 تا 10 دقيقه از دستگاه استفاده كند.

هیچ نظری موجود نیست: