امير دشتكيان:
شخصيت نخستين هدفي است كه با تير عصبانيت شما قرباني ميشود.
گاهي عواقب ناشي از اين عصبانيت بيش از قرباني شدن شخصيت يا آبروي شما تلفات خواهد داشت و منجر به دردسرهاي بزرگ و جدي زيادي ميشود.
زماني يك انسان، فهميده و باشخصيت است كه در موقعيتهاي سخت و تحريككننده، كنترل اوضاع را بهخوبي در دست بگيرد. بعضي از آدمها وقتي عصباني ميشوند، بدون اينكه عواقب آن را در نظر بگيرند تمركز خود را از دست ميدهند و دست به كارهايي ميزنند كه خودشان هم بعدها باور نميكنند كه چنين اعمالي را انجام داده باشند. آنها بهعلت اينكه نتوانستهاند لحظهاي كوتاه بر خشم خود غلبه كنند افكار و اعمال مخفي خود را براي ديگران به نمايش گذاشتهاند.
افكار مخفي را ميتوان واكنشي آني دانست كه مغز آدمي در پاسخ به شرايط بهوجود آمده، به شما پيشنهاد ميدهد اما بعضي مواقع بهتر و صلاح است كه پيشنهادهاي مغز را مخفي نگه داريم و از انعكاس آن به دنياي خارج خودداري كنيم.
ما اگر بخواهيم محبوبيت و شخصيت خود را نزد ديگران حفظ كنيم بايد بدانيم كه هر لحظه ممكن است شرايطي پيش آيد كه محبوبيت و شخصيت ما بدون آنكه خودمان بدانيم در معرض آزمايش و خطر قرار بگيرد و اگر آن زمان كوچكترين اشتباهي از ما سر بزند، شخصيت ما نزد ديگران لكه دار خواهد شد. موقعيتهاي پيش آمده هرچهقدر هم هولناك و طاقتفرسا باشند، باز هم ذهن اطرافيان اين توقع را از ما ايجاد ميكند كه در مقابل مشكلات و معضلات با بردباري و درايت رفتار كنيم و هرگونه واكنش تند و غيرمعقول، عدمتوانايي ما در حل مشكلات را در افكار ديگران تداعي خواهد كرد.
عصبانيت، جزو جدانشدني زندگي افراد است و تنها نحوه برخورد شخص در مهار آن است كه ميتواند موجب بروز يا كنترل عصبانيت شود. با درنظر گرفتن راههايي كه در زير ذكر شده ميتوان از بروز عصبانيت در خود و ديگران جلوگيري كرد و يا دست كم از شدت آن كاست:
- در زمان مشاجرات سعي كنيد از لحن و كلماتي استفاده كنيد كه موجب آزار طرف مقابلتان نشود و او را تحريك نكند.
- رفتار خود را تحت كنترل داشته باشيد و از نمايش اعمالي كه موجب بياحترامي و توهين به ديگران ميشود خودداري كنيد.
- موقعيت شناس باشيد و با يادآوري اين جمله در ذهنتان كه هر سخن جايي و هر نكته مكاني دارد در زمان مطرح كردن موضوعات، مطمئن شويد كه اكنون شرايط و موقعيت شما و طرف مقابلتان براي گفتوگو مناسب است يا نه. مثلا فرد غريبهاي در ميان شما حضور نداشته باشد يا خودتان و طرف مقابل آمادگي ذهني لازم براي بحث در رابطه با آن موضوع را داشته باشيد، زمان كافي و مناسب باشد، مدارك و مستندات قابل بحث در دسترس باشد، افراد تحريككننده و سوءاستفادهگر در بين شما نباشند، مكان گفتوگو مناسب باشد تا شرايط محيطي ذهن شما را مخدوش نكند.
- به مشكلات بخنديد! در زمان گفتوگو خوش اخلاق باشيد و در برابر ناملايمات لبخند بزنيد تا عصبانيت شما بروز نكند. سعي كنيد طوري كه طرف مقابل فكر نكند او را مسخره ميكنيد و با حالتي كه نسبت به يكديگر احساس صميميت بيشترمي كنيد مباحث خود را با خنده و شوخي همراه كنيد.
- با رفتار و سخنان خود به طرف مقابل اطمينان دهيد كه خواهان حل مشكلات هستيد و با شخص او مشكلي نداريد.
- بهگونهاي رفتار كنيد كه ديگران احساس نكنند قصد زرنگي، فريب و سوءاستفاده از آنها را داريد. براي اين كار بهتر است قبل از ارائه راهكار، خودتان را جاي طرف مقابل بگذاريد و ببينيد از نتيجه كار راضي ميشويد. اگر اين طور بود بعد آن را مطرح كنيد و در زماني كه او راهكار ارائه ميدهد بازهم موقعيتش را درنظر بگيريد و سپس پاسخ دهيد.
- اشتباهات خود را بپذيريد و بابت آن به صراحت عذرخواهي كنيد. بهترين زمان عذرخواهي كه بيشترين تاثير را در طرف مقابل خواهد داشت همان زماني است كه شما به اشتباه خود پي بردهايد.
- اگر در زمان گفتوگو احساس كرديد كه تحملتان به سر آمده، به آرامي عذرخواهي كرده و ادامه بحث را به زمان ديگري موكول كنيد.
- براي مشاجرات جدي زنگ تفريح بگذاريد و هرچند وقت يكبار بحث را متوقف كنيد و چيزي بخوريد، هوايي تازه كنيد يا صورت خود را با آب سرد بشوييد.
- سعي كنيد به نكات مثبت سخنان طرفتان بيشتر توجه كنيد و از صحبتهاي او برداشت منفي نداشته باشيد.
- از دروغگويي و انكار اتفاقات خودداري كنيد.
- اشتباهات او را بزرگ نمايي نكرده و خطاهاي خود را كوچك نشماريد.
- به تهديد و موقعيتهاي خوب خود متوسل نشويد.
- عاقلانه و عادلانه قضاوت كنيد.
- اگر طرف مقابلتان درمانده است و به چيزي نيازدارد، سعي كنيد توقعش را به درستي درك كنيد.
- بد نيست كه بعضي مواقع گذشت كنيد و به نفع طرف مقابلتان راي بدهيد. او هم اين كار شما را مدنظر خواهد داشت و در جايي جبران خواهد كرد، به اين ترتيب دو مشكل به راحتي حل خواهد شد. دقت كنيد كه اگر برعكس آن را انجام دهيد نتيجه متضاد خواهد بود.
- به آرامي سخن بگوييد و هرچند وقت يكبار خود و طرف مقابلتان را به آرامش دعوت كنيد.
- احساسات او را جريحهدار نكنيد.
- اگر طرف مورد بحثتان همسر يا فرد نزديك به شما است، هرچند وقت يكبار به او بگوييد دوستش داريد و بد او را نميخواهيد.
- درصورت امكان با طرف مقابلتان صميمي باشيد و او را در آغوش بگيريد يا شانههايش را لمس كنيد.
- از يكديگر پذيرايي كنيد. حتي اگر ميزبان نباشيد.
- بعضي مواقع بد نيست كه بحث را عوض كنيد و در مورد موضوعاتي كه طرف مقابلتان علاقه دارد صحبت كنيد.
- زماني كه از سخنان طرفتان خرسند ميشويد او را مطلعسازيد و اگر از صحبتهايش ناراحت شديد با مهرباني به او توضيح دهيد و خواهش كنيد كه روش خود را تغيير دهد.
- در پايان گفتوگو به او بگوييد كه جلسه خوبي داشتيد و به نتايج روشني رسيديد.
در پايان به مغزتان بگوييد زمان عصبانيت به جاي ارسال پيشنهادهاي خطرناك به شما يادآور شود كه وقتي عصباني هستي، بيشتر از هميشه مراقب رفتارت باش.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر