۱۳۸۸ بهمن ۱۱, یکشنبه

بوي بد دهان مي‌تواند هشداري بر وجود بيماري در بدن باشد


دکتر شهرام آگاه فوق تخصص بيماريهاي کبد و گوارش:

بوي بدن دهان مشکلي است که در بسياري از افراد ديده مي‌شود؛ به طوري که در برخي حتي پس از مسواک زدن هم اين مشکل از بين نمي‌رود که اين مسئله مي‌تواند ناشي از وجود بيماري در ناحيه‌اي از بدن فرد باشد. بنابراين به اين بيماران توصيه مي‌شود كه به پزشک مراجعه كنند.

بوي بد دهان مي‌تواند ناشي از بيماري‌هاي مختلفي باشد که بيماري‌هاي دهان و دندان يا سينوس‌ها علل غيرگوارشي آن هستند که توصيه مي‌شود بيمار در مرحله اول نيز از نظر بيماري‌هاي دهان، لثه و حفره دهاني و سينوس‌ها بررسي شود.

سينوزيت مزمن به صورت عفوني و غيرعفوني، پوليپ يا ساير اختلالات حفره بيني هم مي‌توانند زمينه ساز بوي بد دهان باشد، گاه بيماري‌هاي سيستميک مانند نارسايي مزمن کليه با افزايش مواد دفعي که کليه قادر به دفع آنها نيست، منجر به بوي بد دهان مي‌شود.

گاهي بيماري‌هايي که باعث خشکي دهان مي‌شوند با افزايش ميکروب و باکتري‌هاي بي‌هوازي در حفره دهان با تخمير موادغذايي موجود در حفره دهان باعث بروز بوي دهان مي‌شوند.

بوي دهان مي‌تواند علامتي از زخم‌ها با انسداد نسبي خروجي معده همراه شود و يا در بيماري ريفلاکس که همراه با برگشت اسيد و صفرا از معده به مري است، اين مشکل رخ مي‌دهد.

درمان بيماري زمينه‌اي از مهمترين اقدامات درماني در خصوص اين عارضه است. به طور مثال در بيماران کليوي درمان نارسايي کليه با کبد و يا رسيدگي به سينوزيت و بيماري دهان و دندان در بهبود بوي بد دهان مؤثر است.

شست و شوي مکرر دهان با مسواک و استفاده از نخ دندان، دهان شويه‌هاي ميکروب‌کش و در برخي موارد استفاده از ميکروب‌هاي مفيد به نام پروبيوتيک (تحت نظر پزشک) به بيماران توصيه مي‌شود.

هیچ نظری موجود نیست: