۱۳۸۸ بهمن ۱۱, یکشنبه

مصرف بيش از6 بارمواد قندي درروز، پوسيدگي دندانها را افزايش مي‌دهد


دكتر حسين حصاري
مديركل اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت :

اداره سلامت دهان و دندان به كودكان مي‌پردازد و برنامه‌هايي نيز در اين زمينه در دست اجرا دارد، برنامه‌هايي در قالب آموزش، پيشگيري و درمان براي دانش‌آموزان در نظر گرفته شده كه به آنها ارائه مي‌شود و كودكان و دانش‌آموزاني كه داراي دندانهاي خراب بودند به خوبي تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

خدمات دندان پزشكي گران قيمت هستند و نمي‌توان عملا تمام آنها را انجام داد، بحث پيشگيري داراي اهميت زيادي است و سعي مي‌شود برنامه‌ها در همين راستا افزايش يابد، تا به حال نيز از طريق ارائه دهان شويه‌ها، آموزش‌هاي مناسب، اجراي برنامه‌هايي از طريق صدا و سيما در قالب آموزش به دانش‌آموزان در جهت پيشگيري و حفظ بهداشت دهان و دندان اقدام كرده‌ايم.

مصرف مواد قندي ريسك پوسيدگي دندان را افزايش مي‌دهد،مواد قندي همچون قند، شيريني، خرما، كشمش و ... با حجم كمتر و در تعداد دفعات كمتري مصرف شوند و مصرف بيش از شش بار مواد قندي در روز افزايش روند پوسيدگي دندانها را به دنبال دارد.

مصرف آدامسهاي جويدني گزيليتول و زايليتول، سه بار در روز علاوه بر اينكه پوسيدگي زا نيست، خاصيت كاهش پوسيدگي دندان‌ها را نيز داراست.

دانش آموزان زماني كه وارد دبستان مي‌شوند به طور متوسط بيش از پنج دندان شيري خراب دارند. اين در حالي است كه در سن نه سالگي عمدتا دندان شماره شش دانش آموزان خراب است كه در 12 سالگي هر دانش آموز به طور متوسط دو دندان پوسيده دارد كه اين وضع مناسبي نيست.

ميزان DMF در كشور ما 8/1 درصد است در حالي كه اين ميزان پوسيدگي دندان در كشورهاي پيشرفته در حد متوسط به پايين است. بنابراين بايد روند اين موضوع كاهش يابد.

‌اين طرح در 28 كشور دنيا در حال اجراست و جمعيتي بين 200 تا 500 ميليون نفر در دنيا از آن بهره‌مند هستند. هم اكنون كشورهايي نظير آلمان، هلند، نروژ، سوئيس، برزيل و چند كشور ديگر اين طرح را اجرا مي‌كنند.

نمك فلورايد دار به طور سيستماتيك مصرف مي‌شود و در اين طرح حتي كساني كه دسترسي چنداني به خدمات دندانپزشكي ندارند، مي‌توانند از خدمات پيشگيري و كنترل پوسيدگي دندانها بهره‌مند شوند.

گفتني است، دومين همايش كشوري برنامه‌هاي سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت از امروز به مدت سه روز با حضور مديركل اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت و كارشناسان مسؤول بهداشت دهان و دندان مراكز بهداشت استانها در محل هتل صفائيه يزد در حال برگزار است.

ايسنا

هیچ نظری موجود نیست: