۱۳۸۸ بهمن ۱۹, دوشنبه

نشستن طولاني مدت حتي مي‌تواند کشنده باشد


متخصصان بخش سلامت هشدار داده‌اند که نشستن به مدت طولاني مي‌تواند کشنده باشد.

بر اين اساس حتي اگر به طور مرتب هم ورزش کنيد، نشستن زياد براي سلامتي مضر است و فرقي نمي‌کند که چه موقع يا کجا نشسته‌ايد؛ در اداره، مدرسه، ماشين، مقابل کامپيوتر يا تلويزيون؛ تنها مدت نشستن مهم است.

تحقيقات متعدد نشان داده است: افرادي که بيشتر ساعات روز را در حالت نشسته هستند، احتمال زيادي وجود دارد که دچار چاقي، حمله قلبي و حتي مرگ شوند.

"الين بلوم باک" متخصص سلامت و ورزش از کشور سوئد مي‌گويد؛ وقتي متوليان بخش سلامت، ميزان فعاليت روزانه را مشخص مي‌کنند، ميزان ساعاتي را که افراد بايد صرف نشستن کنند را به آنها نمي‌گويند.

به گفته اين محقق، بعد از چهار ساعت نشستن در بدن، نشانه‌هاي آسيب و زيان بروز پيدا مي‌کند. پس از چهار ساعت نشستن، نظم دهي ژن‌ها به مقدار گلوکز و چربي متوقف مي‌شود.

حتي براي کساني که ورزش مي‌کنند نشستن پشت‌ميز به مدت زياد مضر است. تيم آرمسترانگ متخصص فعاليت فيزيکي در سازمان بهداشت جهاني مي‌گويد؛ کساني که هر روز ورزش مي‌کنند اما به مدت طولاني هم مي‌نشينند بهتر است که به جاي ورزش کردن در چند ساعت متوالي ساعات ورزش خود را در طول روز تقسيم کنند.

گفتني است، در تحقيقي که سال گذشته روي 17 هزار کانادايي به مدت 12 سال و بدون در نظر گرفتن مسئله ورزش انجام شد، محققان دريافتند: افرادي که بيشتر مي‌نشينند، خطر مرگ در آنها بالاتر است.

هیچ نظری موجود نیست: