۱۳۸۸ آذر ۶, جمعه

پنج راه كار مفيد براي اينكه سريعتر به خواب برويد


خواب كم و ناكافي فقط به خميازه كشيدن منجر نمي‌شود بلكه مي‌تواند بهداشت كلي و توان شغلي افراد را نيز تحت تاثير قرار دهد.

محققان مي‌گويند؛ در زنان اين كم خوابي و مشكل در به خواب رفتن با احساساتي چون خصومت، افسردگي، عصبانيت و هم چنين با افزايش خطر ابتلا به ديابت و بيماري قلبي توام است.

در اين مقاله محققان 5 راه كار مفيد را ارائه كرده‌اند كه كمك مي‌كند سريعتر به خواب برويد:

1- صداهاي آزار دهنده را از اطرافتان حذف كنيد. اگر همسرتان خروپف مي‌كند و يا هر صداي آزار دهنده ديگري در محيط خوابتان وجود دارد كه شما را بيدار نگه مي‌دارد با پخش يك موسيقي آرام بخش مي‌توانيد صدا را خنثي كنيد.

2- بدن خود را براي خوابيدن آماده كنيد. سعي كنيد براي اين كار از تكنيك رلكسيشن (آرامش بخش) استفاده نماييد. براي مثال انگشتان پاي خود را محكم جمع كنيد و تا عدد هفت بشماريد. سپس آنها را رها كنيد و اين تكنيك را براي تمام ماهيچه‌هاي خود از انگشتان پا تا گردن تكرار كنيد.

3- يادداشت برداريد: كارهاي روزمره شما روي چگونگي خوابيدنتان تاثير مي‌گذارد. تمام كارها از جمله مقدار قهوه‌اي كه مي‌نوشيد، زمان و ميزان ورزش كردن، چيزهايي كه مي‌خوريد و زمان رفتن به رختخواب و بيدار شدنتان را يادداشت كنيد و راجع به تمام اين مطالعات با يك متخصص مشورت كنيد تا به شما در اين زمينه بهتر كمك كند.

4- هواي اتاق خواب را خنك نگه داريد؛ محققان مي‌گويند به خواب رفتن در اتاقي كه دماي آن خنك‌تر باشد، راحت‌تر بوده و كيفيت خواب نيز بهتر است.

5- ذهن خود را به درستي آرام كنيد. فكر كردن و مرور كردن اتفاقات روزانه در رختخواب، شما را دچار مشكل مي‌كند. بنابراين سعي كنيد با تصور كردن يك وضعيت آرامش يا نگاه كردن به يك تصوير آرام كننده مغز خود را آرام كنيد تا براي خوابيدن آماده‌تر باشد.

ایسنا

هیچ نظری موجود نیست: