مدیرانی كه در جهت شكوفاشدن استعدادها و تواناییها و خلاقیت كارمندان میكوشند در مقایسه با سایر مدیران موفقترند.
مدیر موفق چگونه میتواند بازدهی كارمندان را افزایش دهد؟
مدیرانی كه در جهت شكوفاشدن استعدادها و تواناییها و خلاقیت كارمندان میكوشند در مقایسه با سایر مدیران موفقترند.
چگونه میتوان به كارمندان انگیزه داد؟
ایجاد انگیزه در كارمندان از وظایف مهم مدیر بهشمار میآید. ارتقای عملكرد كارمندان، افزایش كیفیت كار و بازدهی آنان و ایجاد غرور از اهداف مهم مدیر محسوب میشود. كارمندانی كه در محیط كار به آنان انگیزه داده میشود، احساس غرور میكنند. من روند 5مرحلهای موسوم به «سیستم غرور» را ابداع كردهام كه به مدیران نشان میدهد كه چگونه میتوان بازدهی را افزایش داد. با روشهای زیر میتوان در محیط كار انگیزه ایجاد كرد:
1- محیط كار خوبی را برای كارمندان ایجاد كنید:
با انگیزهدادن به كارمندان میتوانید محیط كار خوب ایجاد كنید. فرانتركمن میگوید: «درصورتی كه به نیازهای كارمندان توجه كنید، میتوانید در آنان انگیزه ایجاد كنید.» شركت والتدیزنی محیط كاری خوبی را برای كارمندان ایجاد كرده است. تهیه بلیتهای سینما و تئاتر با تخفیف، انجام خدمات بانكی شخصی كارمندان، ایجاد مهدكودك برای فرزندان كارمندان و پرداخت مساعده و وام ازجمله كارهای آن شركت است. مدیران والتدیزنی به این نتیجه رسیدهاند كه با پاسخگویی به نیازهای كارمندان میتوان در آنان انگیزه ایجاد كرد و درنتیجه آنان وفادار میشوند.
2- از تلاشهای كارمندان قدردانی كنید:
مارك تواین میگوید: «من با یك تعریف خوب، 2 ماه زندگی میكنم.» تأیید و قدردانی از افراد، روش بسیار مؤثری برای ایجاد انگیزه است. از عملكرد موفق همكاران تشكر كنید و در مواردی هدایای نقدی و غیرنقدی به آنان اهدا كنید.
3- همه را در كارها دخالت دهید:
دخالت كارگران و كارمندان ردههای مختلف در تصمیمگیری، در افزایش انگیزه، بازدهی و سود، نقش مهمی ایفا میكند. كارگروهی بهترین راه دخالتدادن كارمندان است. كارگروهی بازدهی و توان كارمندان را افزایش میدهد.
در صنایع غذایی سونویل حداكثر بازدهی وجود دارد. تقریباً 90درصد نیروی كار در تصمیمگیریهای شركت دخالت دارند. بنابرگزارش والف استید، مدیر اجرایی آن شركت با اعمال این سیاست، بازدهی شركت از سال 1986 تاكنون 50درصد افزایش یافته و كارگروهی تأثیر مثبتی در روحیه كارمندان داشته است.
4- توانایی در مهارتهای فرد را افزایش دهید:
آموزش در فرد انگیزه ایجاد میكند و بازدهی و خلاقیت را افزایش میدهد. در یك شركت، تمامی كارمندانی كه با مشتریان سروكار دارند،یك دوره آموزشی 6ماهه را قبل از پاسخگویی به اولین تلفن میگذرانند. یادگیری هرگز متوقف نمیشود و امتحاندادن در سراسر زندگیكاری ادامه دارد. در شركتی هر 6ماه یكبار از مشتریان نظرخواهی میشود و نقاط ضعف و قوت هر فردی به او اعلام میشود. در مواردی كه افراد به آموزش نیاز داشته باشند، كتابها و یا كلاسهایی كه به ارتقای كار فرد كمك میكند، به او معرفی میشود.
برنامه آموزشی و ارتقای دانش، انگیزه و بازدهی افراد را افزایش میدهد و شكست را به حداقل میرساند. بنابردلایل بسیار زیادی، آموزش و ارتقای دانش كارمندان نتایج بسیار خوبی دربردارد. كارمندانی كه دورههای آموزشی را میگذرانند، تواناتر و مسلطترند و نظارت و كنترل بر كار آنان كمتر میشود ؛ درنتیجه مدیر بهجای كنترل كار كارمندان میتواند به كارهای مهمتری بپردازد. آنان توانایی و تسلط بیشتری در پاسخگویی به نیازها و سؤالات مشتریان دارند. در نتیجه این امر وفاداری مشتریان را بهدنبال دارد. كارمندانی كه كار را میشناسند در آن تسلط دارند، راضیترند و كمتر شكایت میكنند و انگیزه قویتری دارند. در نهایت روابط كارمندان و مدیر بهتر میشود.
5- كارهای كارمندان را بهطور منظم ارزیابی كنید:
ارزیابی پیشرفت كارمندان، آخرین مرحله سیستم غرور است. هدف اصلی ارزیابی، تعیین پیشرفت كارمندان و عوامل ایجاد آن، بررسی نقاط ضعف و مشكلات و طراحی و برنامهریزی راههای موفقیت است. برای مثال برای افزایش كیفیت كار، باید تجهیزات و ماشینآلات موردنیاز تهیه شود. كارمندانی كه دورههای آموزشی را میگذرانند با غرور و افتخار در راستای اهداف سازمان كار میكنند.
hamshahrionline.ir
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر