۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۴, دوشنبه

تمریناتی جهت تقویت تمرکز حواس

تمرين شماره 1
– كتابی را انتخاب كنيد ، يك صفحه از آن را در نظر گرفته و تعداد كلمات موجود در هر پاراگراف را بشماريد . يك بار ديگر اين كار را تكرار كنيد تا مطمئن شويد كه شمارش را درست انجام داده ايد . در ابتدای كار با يك پاراگراف شروع كنيد و هنگامی كه اين تمرين برای شما آسان تر شد ، تمام كلمات يك صفحه را بشماريد . شمارش را به طور ذهنی و با حركات چشم هايتان انجام دهيد.
تمرين شماره 2
– در ذهن خود از يك تا صد را برعكس بشماريد .
تمرين شماره 3
– در ذهن خود از شماره صد ، سه تا سه تا بشمريد و كم كنيد .
تمرين شماره 4
– يك كلمه و يا يك طرح ساده را انتخاب كنيد و آن را به مدت پنج دقيقه در ذهن خود تكرار كنيد . هنگامی كه توانستيد بهتر و آسان تر تمركز كنيد ، سعی كنيد اين كار را برای مدت ده دقيقه انجام دهيد بدون آن كه تمركز حواس خود را از دست بدهيد .
تمرين شماره 5
– يك ميوه مثلا يک سيب را برداريد و از همه طرف به آن نگاه كنيد . تمام حواس خود را بر روی آن متمركز كنيد و به چيز ديگری غير از سيب فكر نكنيد . وقتی به سيب نگاه مي كنيد به چگونگی رشد آن و يا ارزش غذايی آن و يا حتی مغازه ای كه آن را خريده ايد فكر نكنيد ، بلكه فقط و فقط به خود سيب فكر كنيد . به آن نگاه كنيد ، آن را ببوئيد و لمس كنيد .
تمرين شماره 6
– همانند تمرين قبل عمل كنيد با اين تفاوت كه اين بار چشمانتان بسته باشد . در ابتدا تمرين شماره پنج را به مدت پنج دقيقه تكرار كنيد و سپس به انجام اين تمرين بپردازيد . چشمان خود را ببنديد و سعی كنيد طعم ، رنگ و بوی ميوه را احساس و تصور كنيد و هر چه می توانيد اين تصوير را در ذهن خود شفاف تر كنيد . اگر نتوانستيد اين كار را انجام دهيد ، چشمان خود را باز كنيد ، ميوه را نگاه كنيد و سپس تمرين را تكرار كنيد .
تمرين شماره 7
– يك شیء ساده ( قاشق ، چنگال يا ليوان ) را برداريد و بر روی آن تمركز كنيد . از همه طرف به آن نگاه كنيد بدون آن كه كلمه ای در ذهن داشته باشيد . سعی كنيد فقط به آن شیء نگاه كنيد بدون آن كه بر اسامی و يا كلمات مربوط به آن فكر كنيد .
تمرين شماره 8
– پس از آن كه در انجام تمرين قبل مهارت پيدا كرديد ، می توانيد اين تمرين را انجام دهيد . شكل هندسی كوچكی ( مثلث ، مربع يا دايره ) را بر روی كاغذ رسم كنيد و آن را به رنگ دلخواه درآوريد . سپس بر روی آن تمركز كنيد . فقط به آن شكل فكر كنيد و افكار نامربوط ديگر را از خود برانيد . سعی كنيد در طی تمرين به كلمات فكر نكنيد .
تمرين شماره 9
– مانند تمرين قبل عمل كنيد با اين تفاوت كه اين بار چشمانتان بسته باشد . اگر نتوانستيد شكل را به طور كامل مجسم كنيد ، چشمانتان را باز كرده ، چند دقيقه به شكل نگاه كنيد سپس چشمان خود را ببنديد و تمرين را ادامه دهيد .
تمرين شماره 10
– سعی كنيد حداقل برای مدت پنج دقيقه به هيچ چيز فكر نكنيد ، دقت كنيد وقتی كه تمرين های قبلی را با موفقيت به پايان رسانديد ، آن گاه نوبت به اين تمرين خواهد رسيد . در آن هنگام شما برای انجام اين تمرين آمادگی خواهيد داشت و قادر خواهيد بود برای مدتی معين به هيچ چيز فكر نكنيد . به زودی اين كار برای شما آسان و آسان تر خواهد شد.

۲ نظر:

ali گفت...

عالی بود
ممنونم

ناشناس گفت...

Itwas wonderful.thanks